Diverse bedrijven onder de loep voor mogelijke beperking van grensoverschrijdende (internet)verkoop

14 juni 2017

De Europese Commissie onderzoekt mogelijke beperkingen van grensoverschrijdende (internet)verkoop bij de distributie van producten van Guess, Nike, Universal Studios en Sanrio. Dergelijke beperkingen kunnen in strijd zijn met het kartelverbod.

Beperken grensoverschrijdende (internet)verkoop

Guess heeft in Europa een netwerk van erkende distributeurs die haar producten verkopen in de diverse lidstaten. Deze distributeurs moeten voldoen aan bepaalde selectiecriteria om te kunnen worden toegelaten tot het netwerk van erkende verkopers (‘selectieve distributie’).

Guess wordt ervan verdacht in haar distributieovereenkomsten bepalingen op te nemen die haar erkende distributeurs beperken om via internet aan consumenten of retailers in andere Lidstaten van de Europese Unie te verkopen. Ook zou Guess groothandelaars verbieden om aan retailers in andere lidstaten te verkopen.

Nike, Universal Studios en Sanrio worden ervan verdacht beperkingen op te leggen ten aanzien van de grensoverschrijdende en internetverkoop van merchandise. De beperkingen zouden zijn opgenomen in (exclusieve) licentieovereenkomsten. Het zou gaan om merchandise (waaronder schoenen, telefoonaccessoires, kleding en speelgoed) van Hello Kitty, Minions en FC Barcelona. Afbeeldingen en logo’s van deze merken mogen alleen worden gebruikt door licentiehouders.

Het beperken van internetverkoop alsmede het beperken van grensoverschrijdende (internet)verkoop kan in strijd zijn met het kartelverbod. Consumenten moeten namelijk in beginsel vrij zijn om producten af te nemen van een distributeur gevestigd in een andere lidstaat.

Toenemende aandacht voor afspraken over internetverkoop

De onderzoeken volgen kort na bekendmaking van het definitieve rapport naar aanleiding van het sectoronderzoek e-commerce van de Europese Commissie. Het beperken van grensoverschrijdende verkoop in distributieovereenkomsten blijkt een veelvoorkomend fenomeen. In het rapport onthult de Commissie dat meer dan 1 op de 10 ondervraagde retailers dergelijke beperkingen tegenkomt in distributieovereenkomsten. Voor meer informatie over dit onderzoek verwijzen wij naar onze eerdere blogs hierover (hier, hier en hier).

Eerder dit jaar startte de Commissie ook al drie onderzoeken naar het opleggen van prijzen en beperkingen van grensoverschrijdende internetverkoop. Deze onderzoeken zagen op de verkoop van consumentenelektronica, videospelletjes en hotelaccommodaties. Lees hier onze eerdere blog over deze onderzoeken.

Al eerder signaleerden wij een toenemende aandacht voor internetverkoop bij de Europese Commissie, maar ook bij andere mededingingsautoriteiten in Europa. Zo deed de Duitse kartelwaakhond onder andere onderzoek naar afspraken bij de internetverkoop van ASICS en auto’s en de Engelse mededingingsautoriteit naar onder andere het gebruik van prijsvergelijkingssites door BMW en afspraken bij de online verkoop van koelkasten en speelgoed. Ondertussen wachten we met smart op de uitspraak van het Hof van Justity in de zaak Coty waarin een Duits gerechtshof vragen heeft gesteld over het beperken van distributie via internet.

Seller beware!

Als producent ben je in grote mate vrij om je eigen distributiestructuur in te richten. Bijvoorbeeld door middel van agenten, bemiddelaars, exclusieve distributeurs, selectieve distributeurs of franchise (een mix is ook mogelijk). De overeenkomsten dienen echter wel te voldoen aan de regels van het mededingingsrecht.

Zeker weten of uw distributieovereenkomsten (nog) voldoen aan de huidige wetgeving? Laat deze dan checken door één van onze specialisten op het gebied van distributie en mededingingsrecht. Voor meer informatie kunt u vrijblijvend contact opnemen met mr. Minos van Joolingen of mr. Esra van der Wolk

Op de hoogte blijven? 

Download hier onze eBooks en nieuwsbrieven.