Retail & Franchise

Ontwikkelingen in retail

De retail verandert in rap tempo. Onder meer door de opkomst van internetverkoop is een nieuwe werkelijkheid ontstaan. De focus op fysieke winkels verschuift steeds meer naar het verkopen via internet en mobiel. Trends als omnichannel, pick-up points, shop-in-shops en pop-up stores zijn niet meer weg te denken uit het huidige retail landschap. De consument koopt waar en wanneer zij wil. Gemak is het sleutelwoord en ‘big data’ spelen een steeds belangrijkere rol. Daarnaast spelen aspecten als duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen een steeds belangrijkere rol in de keuze van de consument. Uitdaging voor de (r)etailer van nu is het bijbenen van deze ontwikkelingen. Zij concurreren daarbij steeds vaker met producenten die zich met directe verkoop bezig houden. Bovendien houdt toezichthouder Autoriteit Consument & Markt in toenemende mate actief toezicht op oneerlijke handelspraktijken bij de (internet)verkoop van consumentenproducten.

Ontwikkelingen in franchise

Een bijzondere vorm van samenwerking in de retailsector is franchise. Formules als die van Hema, Albert Heijn, McDonalds, en Hunkemöller genieten grote naamsbekendheid. De franchisesector kenmerkt zich door haar grote diversiteit in ketens en formules: van hotels, supermarkten, kledingwinkels en eetgelegenheden tot zakelijke dienstverleners. Juridische vragen bevinden zich vaak op het snijvlak van contractenrecht, huurrecht, mededingingsrecht en intellectuele eigendomsrecht. Bij franchise gaat het echter niet alleen om de contractuele of juridische verhouding tussen partijen, maar speelt juist het relationele aspect een belangrijke rol. Partijen beogen doorgaans een langdurige relatie met elkaar aan te gaan.
Net als de retailsector is de franchisesector volop in beweging: de Nederlandse Franchise Code (“NFC”) zal wettelijk worden verankerd. Het concept wetsvoorstel ligt momenteel ter consultatie. Het doel van dit wetsvoorstel is om de positie van de franchisenemer te versterken en er op die manier voor te zorgen dat zowel voorafgaand aan als na het sluiten van de franchiseovereenkomst de belangen van de franchisegever en die van de (aspirant-) franchisenemer onderling meer in balans worden gebracht. Op de wettelijke verankering van de NFC is zeer wisselend gereageerd en het is nog maar de vraag of het door de wetgever beoogde doel ook daadwerkelijk bereikt zal worden.

Onze expertise

De sector Retail & Franchise van Banning Advocaten staat bekende merkproducenten en grote franchiseformules bij op uiteenlopende juridische en strategische aspecten. Uiteraard komen klassieke onderwerpen zoals het opstellen van franchiseovereenkomsten, bescherming van de intellectuele eigendom, huurrechtelijke aspecten van winkels en het procederen en adviseren over (franchise)geschillen regelmatig aan bod. Onze specialisten hebben echter ook veel ervaring met nieuwe trends, zoals pick-up points, shops-in-shops, social media, en internet in meer algemene zin. Ook krijgen wij regelmatig vragen over prijsbeleid en marketing, de (on)mogelijkheden van internetverkoop, exclusiviteit, reclameacties, het beheren van klantgegevens en oneerlijke handelspraktijken. Op al deze aspecten kunnen onze specialisten u van advies voorzien.