Gebruik van prijsvergelijkingssites door autodealers: BMW UK wijzigt beleid

woensdag, 15 maart 2017

Onlangs wijzigde BMW Engeland haar beleid ten aanzien van het gebruik van prijsvergelijkingswebsites door haar dealers. Aanleiding voor de wijziging waren klachten van autoportaal carwow dat BMW haar Engelse dealers beperkte in het gebruik van de vergelijkingswebsite.

Klacht carwow

Carwow is een internetportaal waarop de aanschaf van nieuwe auto’s eenvoudig vergeleken kan worden op basis van prijs, locatie en dealer rating. Carwow treedt daarbij op als bemiddelaar tussen de dealer en de klant. De klant zoekt een auto tegen bepaalde voorwaarden en kan deze zoeken en vergelijken op het portaal van carwow. Uiteindelijk koopt de klant de auto rechtstreeks bij de dealer en carwow ontvangt in ruil voor het aanbrengen van de klant een commissie van de dealer.

Carwow klaagde bij de Engelse mededingingsautoriteit dat BMW beperkingen aan haar dealers zou opleggen ten aanzien van het gebruik van nieuwe autoverkoopwebsites zoals carwow. Het verzocht de kartelwaakhond te onderzoeken of het beperken van de verkoop van BMW’s en mini’s via carwow een overtreding van het mededingingsrecht opleverde.

Wijziging beleid

Naar aanleiding van gesprekken met de kartelautoriteit besloot BMW UK haar beleid aan te passen en haar dealers toe te staan om te werken met carwow en vergelijkbare internetportalen die nieuwe auto’s te koop aanbieden. Door de wijziging ziet de Engelse kartelautoriteit af van nader onderzoek.

Gebruik prijsvergelijkingssites door autodealers

Het gebruik van prijsvergelijkssites bij de verkoop van (nieuwe) auto’s neemt toe. Hierdoor wordt het voor consumenten makkelijker om prijzen van nieuwe auto’s te vergelijken. Ook het toezicht op de naleving van de mededingingsregels bij het gebruik van deze autoportalen neemt toe.

Zo vond er in Duitsland in 2015 een vergelijkbaar onderzoek plaats naar de verkoop van nieuwe auto’s via onder andere de autoportalen autohaus24 en MeinAuto. Het onderzoek zag op het beperken van het gebruik van nieuwe autoverkoopportals door Ford, Opel en Peugeot Citroën (zie onze eerdere blog over dit onderzoek).

Deze autoproducenten hadden in zogenoemde ‘internetstandaarden’ instructies vastgelegd voor het aanbieden van nieuwe auto’s via internet. Deze instructies waren zo geformuleerd dat er een verbod op het gebruik van internetportalen uit kon worden afgeleid. Bij een inbreuk op de internetstandaarden werden dealers gekort op hun bonus of sales support. Dit had als gevolg dat een meerderheid van de dealers geen gebruik meer maakte van de portals. Ook in deze zaak werkten de portals als bemiddelaars tussen (potentiële) klanten en dealers.

Net als in de BMW UK zaak besloot de Duitse kartelwaakhond het onderzoek te sluiten omdat de betreffende autoproducenten hun beleid ten aanzien van het gebruik van prijsvergelijkingssites aanpasten. Ford, Opel en Peugeot Citroën specificeerden dat de internetstandaarden niet van toepassing waren op internetportals die fungeerden als tussenpersoon voor de klant.

Opgelet bij beperkingen op internetverkoop

Het gebruik van internetportalen door autodealers voor de verkoop van nieuwe auto’s kan niet (zomaar) worden beperkt door autoproducenten. Beperkingen op het gebruik van internetportalen bij de verkoop van nieuwe auto’s zijn in ieder geval volgens de Duitse kartelautoriteit in strijd met het mededingingsrecht.

Internetverkoop krijgt al geruime tijd de aandacht van zowel de Europese Commissie als diverse nationale mededingingsautoriteiten. Er lopen op dit moment verschillende onderzoeken. Bij de verkoop van goederen via internet doen partijen er daarom verstandig aan altijd te (laten) checken of eventuele afspraken of beperkingen voldoen aan het mededingingsrecht.

Meer weten?  

Mail vrijblijvend met Minos van Joolingen (LinkedIn) of Esra van der Wolk (LinkedIn).