Uitgebreide Gids voor Commerciële Contracten: Begrijpen en Opstellen – Zakelijke Rechtshulp

02 mei 2013

Inhoud:

Op 19 juli 2016 legde de Europese Commissie enorme boetes op aan vijf vrachtwagenproducenten vanwege hun betrokkenheid bij een prijskartel dat 14 jaar duurde (van 1997 tot 2011). Het totaal aan boetes komt uit op een verbluffende EUR 2,9 miljard, de hoogste boete die de Europese Commissie tot nu toe heeft opgelegd. De producenten die betrokken waren bij het kartel waren MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco, Scania en DAF.

MAN wist een boete te ontlopen door het kartel bij de Europese Commissie aan te geven en aan het onderzoek mee te werken. Volvo/Renault, Daimler, Iveco en DAF kwamen tot een schikking met de Europese Commissie in ruil voor 10% korting op hun boete. Scania weigerde te schikken en tegen hen loopt het onderzoek nog steeds. BANNING berichtte eerder al over het vrachtwagenkartel.

Minos van Joolingen reageerde in het NRC op de schikking en op de verwachte civiele schadeclaims. Hij suggereert dat het voor de vrachtwagenproducenten moeilijk zal zijn hun gedrag in een civiele procedure te ontkennen nu ze het kartel hebben erkend als onderdeel van de schikking. Hij voorspelt dat de schadevergoedingen behoorlijk kunnen oplopen in de civiele procedures.

Lees het volledige artikel in het NRC van 20 juli 2016 hier.