Een diepgaand onderzoek naar diverse bedrijven voor mogelijke beperking van grensoverschrijdende verkoop via internet

14 juni 2017

De Europese Commissie is momenteel bezig met het onderzoeken van mogelijke beperkingen van grensoverschrijdende (internet)verkoop in de productdistributie van bedrijven zoals Guess, Nike, Universal Studios en Sanrio. Het is mogelijk dat deze beperkingen in strijd zijn met het kartelverbod.

Beperkingen aan grensoverschrijdende (internet)verkoop

Guess heeft een netwerk van erkende distributeurs in Europa die haar producten in de diverse lidstaten verkopen. Deze distributeurs moeten aan bepaalde selectiecriteria voldoen om te kunnen worden toegelaten tot het netwerk van erkende verkopers (‘selectieve distributie’).

Guess wordt ervan verdacht bepalingen in hun distributieovereenkomsten op te nemen die haar erkende distributeurs beperken om via internet aan consumenten of retailers in andere lidstaten van de Europese Unie te verkopen. Verdere verdenkingen zijn tegen Guess voor het verbieden van haar groothandelaars om aan retailers in andere lidstaten te verkopen.

Er zijn ook verdenkingen tegen Nike, Universal Studios en Sanrio voor het opleggen van beperkingen met betrekking tot de grensoverschrijdende en internetverkoop van merchandise. Deze beperkingen zouden opgenomen zijn in (exclusieve) licentieovereenkomsten en zouden betrekking hebben op merchandise (zoals schoenen, telefoonaccessoires, kleding en speelgoed) van Hello Kitty, Minions en FC Barcelona. Afbeeldingen en logo’s van deze merken kunnen alleen door licentiehouders worden gebruikt.

Het beperken van de internetverkoop en het beperken van grensoverschrijdende (internet)verkoop kan in strijd zijn met het kartelverbod. In principe moeten consumenten namelijk vrij zijn om producten te verkopen bij een distributeur die gevestigd is in een andere lidstaat.

Toenemende aandacht voor afspraken over internet verkoop

De onderzoeken komen kort na de bekendmaking van het definitieve rapport als gevolg van het sectoronderzoek e-commerce van de Europese Commissie. Het blijkt dat het beperken van grensoverschrijdende verkoop in distributieovereenkomsten een veelvoorkomend fenomeen is. Het rapport onthult dat meer dan 1 op de 10 ondervraagde retailers dergelijke beperkingen tegenkomt in distributieovereenkomsten.

Eerder dit jaar startte de Commissie ook al drie onderzoeken naar het opleggen van prijzen en beperkingen van grensoverschrijdende internetverkoop. Deze onderzoeken hadden betrekking op de verkoop van consumentenelektronica, videospelletjes en hotelaccommodaties.

Daarnaast hebben we eerder al aangegeven dat er steeds meer aandacht wordt besteed aan internetverkoop door de Europese Commissie, maar ook door andere mededingingsautoriteiten in Europa. De Duitse mededingingsautoriteit onderzocht onder andere afspraken bij de internetverkoop van ASICS en auto’s en de Engelse mededingingsautoriteit onderzocht onder andere het gebruik van prijsvergelijkingssites door BMW en afspraken bij de online verkoop van koelkasten en speelgoed.

Seller beware!

Als producent heb je veel vrijheid om je eigen distributiestructuur in te richten. Dit kan onder meer door middel van agenten, bemiddelaars, exclusieve distributeurs, selectieve distributeurs of franchisenemers (of een combinatie hiervan). Het is echter wel noodzakelijk dat de overeenkomsten voldoen aan de regels van het mededingingsrecht.

Wil je zeker weten dat je distributieovereenkomsten nog aan de huidige wetgeving voldoen? Laat deze dan controleren door één van onze specialisten op het gebied van distributie en mededingingsrecht. Voor meer informatie kunt u vrijblijvend contact opnemen met mr. Minos van Joolingen of mr. Esra van der Wolk.

Op de hoogte blijven?

Download hier onze eBooks en nieuwsbrieven voor het laatste nieuws op het gebied van EU mededingingsrecht.