ACM handhaaft boete opgelegd aan Samsung voor het beïnvloeden van online televisieprijzen

expertise:

Mededinging & Regulering

nieuwsbrief:

Wilt u meer weten over dit onderwerp, schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

31 januari 2023

In september 2021 legde de Nederlandse Mededingingsautoriteit (‘ACM’) een boete van meer dan € 39 miljoen op aan Samsung Electronics Benelux B.V. (‘Samsung’) voor het coördineren van online verkoopprijzen van televisies met verschillende retailers. Het was de eerste keer dat de ACM een dergelijke boete oplegde voor verticale prijsafspraken en een radicale verandering van handhavingsbeleid. De ACM kondigde in december 2022 aan dat het de bezwaren van Samsung tegen de boetebeslissing ongegrond heeft verklaard. Nadat in 2021 alleen een samenvatting van de boetebeslissing werd gepubliceerd, heeft de ACM nu zowel zijn principiële beslissing als zijn beslissing over het bezwaar volledig gepubliceerd.

Het verboden gedrag

Het gedrag van Samsung dat in strijd werd gevonden met het kartelverbod bestond in wezen uit drie met elkaar verbonden componenten:

– Prijsmonitoring: Samsung hield continu de online retailprijzen bij met behulp van verschillende programma’s en softwaretools, bekend als ‘spidersoftware’.
– Interne coördinatie: Alle retailers kregen hun eigen Samsung accountmanager toegewezen, via wie Samsung een vertrouwensrelatie onderhield.
– Communicatie met retailers: wanneer retailers afweken van de door Samsung aanbevolen verkoopprijzen, nam de betreffende accountmanager herhaaldelijk contact op met de retailer.

Bezwaren van Samsung

In haar bezwaarschrift bracht Samsung verschillende argumenten naar voren. Onder andere stelde Samsung dat retailers niet ‘overeen waren gekomen’ om de aanbevolen retailprijs van Samsung te volgen. Bij afwezigheid van een ‘uitdrukkelijke overeenkomst’ moet prijsbeïnvloeding volgens Samsung gepaard gaan met een vorm van handhaving, dwang of (dreiging van) repercussie om een verticale objectbeperking vast te stellen.

Commentaar

Deze zaak bevestigt de beleidswijziging van de ACM met betrekking tot de handhaving van verticale prijsafspraken. Bovendien tonen de beslissingen aan dat de ACM de context en intentie als cruciale factoren beschouwt bij het vaststellen van ‘een overeenkomst’ of ‘gecoördineerd gedrag’ met het oog op het beperken van de concurrentie. Volgens de media heeft een woordvoerder van Samsung gemeld dat het bedrijf in beroep zal gaan tegen de boete bij de Nederlandse bestuursrechter. Of het standpunt van de ACM gevolgd zal worden, blijft nog af te wachten.

Wilt u meer weten over deze beslissing?

Neem gerust contact op met een van onze specialisten in mededingingsrecht Minos van Joolingen, Martijn Jongmans of Sophia Wittkämper.