Modewebwinkels op de vingers getikt door ACM

dinsdag, 21 juli 2015

De Autoriteit Consument & Markt (‘ACM’) heeft honderden webwinkels actief in de verkoop van mode aangeschreven, omdat zij zich consumenten niet goed informeerden over de regels bij terugbetaling na het retourneren van een bestelling. De ACM heeft aangekondigd binnenkort over te gaan tot handhaving tegenover webwinkels die nog steeds onjuist informeren over terugbetaling of die in de praktijk de regels niet naleven. Webwinkels die in overtreding zijn kunnen een last onder dwangsom of een boete van maximaal € 450.000,- opgelegd krijgen. Reden genoeg om nog eens na te gaan of u als webwinkelier voldoet aan de geldende wetgeving voor koop op afstand.

In haar onderzoek naar modewebwinkels heeft de ACM geconstateerd dat meer dan de helft van de webwinkels onjuiste of onvolledige informatie gaf over het terugbetalen en maar liefst 85% van de webwinkels informeerde consumenten onjuist over de termijn voor het terugbetalen. Inmiddels blijken honderden webwinkels de door hen verstrekte informatie inmiddels te hebben aangepast.

De ACM heeft ook Thuiswinkel en Stichting Webshop Keurmerk aangeschreven, omdat 600 van hun leden niet aan de wettelijke vereisten voldeden. Volgens de ACM hanteren al deze partijen inmiddels de juiste voorwaarden.

Hoe zat het ook alweer? De regels omtrent het terugbetalen na een retour zijn in juni 2014 aangescherpt na de implementatie van de Europese Consumentenrichtlijn in ons Burgerlijk Wetboek. Sindsdien moeten webwinkeliers binnen 14 dagen na ontbinding de consument zijn reeds betaalde bedrag (inclusief reeds betaalde bezorgkosten) terugbetalen.

Alleen bij ontbinding van een deel van de bestelling hoeft de webwinkel de bezorgkosten (of andere bijkomende kosten) niet terug te betalen. De webwinkel is daarnaast verplicht om de consument terug te betalen met hetzelfde betaalmiddel als waarmee door de consument is betaald. Het geven van een tegoedbon is dus niet toegestaan, tenzij ook met een tegoedbon is betaald. Retourkosten kunnen wel voor rekening van de consument worden gebracht, maar dan dient dit wel vooraf door de webwinkel aan de consument te zijn duidelijk gemaakt.