KLM moet gedupeerden aswolk volledig vergoeden

maandag, 1 januari 2001

KLM moet van de Europese Commissie de passagiers die werden gedupeerd door de aswolk uit IJsland afgelopen voorjaar, volledig compenseren voor de kosten van vertragingen, hotelovernachtingen etc. Tot dusver heeft de luchtvaartmaatschappij, onderdeel van Air France-KLM, passagiers die strandden door de aswolk, slechts de kosten voor een dag en een nacht vergoed.

Wanneer een vlucht vertraging heeft of geannuleerd wordt, kunnen reizigers in aanmerking komen voor compensatie. De compensatie geldt voor vluchten binnen de EU of voor vluchten van buiten de Unie naar een EU-land, voor zover het een vlucht van een EU-luchtvaartmaatschappij betreft. Ook als een vlucht uitvalt wegens technische problemen, kan er reden zijn voor compensatie. De compensatie mag alleen worden geweigerd als het gaat om uitzonderlijke technische problemen. Dat zijn problemen waar de luchtvaartmaatschappij zelf geen invloed op heeft. Problemen die aan het licht komen bij onderhoud zijn bijvoorbeeld geen reden om de compensatie te weigeren. In november 2009 heeft het Europese Hof van Justitie besloten dat ook vliegtuigpassagiers die met meer dan drie uur vertraging op de eindbestemming aankomen, recht kunnen hebben op een vergoeding van de luchtvaartmaatschappij.

 

Meer weten over de rechten van vliegtuigpassagiers? Zie: http://ec.europa.eu/transport/air_portal/passenger_rights/doc/2007_apr_poster/2007_poster_apr_nl.pdf