Google pleegt geen merkinbreuk door het gebruik van merknamen in Google AdWords

maandag, 28 september 2009

Advocaat-Generaal bij het Europese Hof van Justitie, Poiares Maduro, heeft in de zaak Google tegen o.a. Louis Vuitton geconcludeerd dat Google geen merkinbreuk heeft gepleegd door adverteerders de mogelijkheid te bieden, met merken overeenkomende zoekwoorden te selecteren in haar dienst AdWords. 

Om de zoekmachine Google mede te financieren, biedt Google de dienst AdWords aan. AdWords is een advertentiesysteem, waarin adverteerders tegen betaling bepaalde zoektermen kunnen linken aan hun advertenties. Indien in Google bijvoorbeeld de zoekterm ‘Microsoft’ wordt ingevoerd, verschijnen naast de objectieve zoekresultaten van Google ook advertenties van adverteerders die het woord ‘Microsoft’ als zoekterm hebben gekozen in AdWords. De adverteerders wiens advertenties bij deze zoekterm verschijnen, linken op deze manier hun advertenties aan de zoekterm ‘Microsoft’. Vaak is de koppeling aan een bekend merk zeer interessant voor ondernemers die namaakartikelen, vergelijkbare producten of originele merkproducten aanbieden.

Louis Vuitton is in Frankrijk opgekomen tegen het aanbieden van Google van haar merk als zoekterm in AdWords. Na het invoeren van de zoekterm ‘Louis Vuitton’ werden advertenties afgebeeld van websites waarop namaakversies van de waren of gelijksoortige producten van concurrenten werden verkocht. Luis Vuitton heeft zich op het standpunt gesteld dat het gebruik van haar merk door Google is aan te merken als gebruik voor dezelfde of soortgelijke waren als waarop het merk betrekking heeft. Op grond daarvan, zo stelt Louis Vuitton, maakt Google inbreuk op het merkrecht van Louis Vuitton. De conclusie van de AG strekt tot beantwoording van de vraag of dit gebruik van Google wel is aan te merken als het gebruik van een merk voor dezelfde of soortgelijke waren.

In de eerste plaats wijst de AG erop dat het gebruik van de merken alleen ziet op een selectie van zoektermen binnen de dienst AdWords. Hij voegt daar aan toe dat het gebruik dus alleen betrekking heeft op Google en de adverteerders. Bij de selectie die een adverteerder maakt, worden namelijk geen producten aan het publiek aangeboden.

Slechts het gebruik van een merknaam zoals bij AdWords het geval is, kan volgens de AG niet worden aangemerkt als gebruik voor dezelfde of soortgelijke waren. Google pleegt dus geen merkinbreuk door het aanbieden van merknamen als zoektermen in AdWords. Ook de adverteerders zelf plegen volgens de AG geen merkinbreuk door het enkel selecteren van met merken overeenkomende zoektermen.

De AG concludeert daarnaast dat het verband wat Google creëert tussen de zoekterm en de websites waarvoor reclame wordt gemaakt, eveneens niet kan worden aangemerkt als een merkinbreuk. De meewerking van Google aan een mogelijke merkinbreuk door een derde kan niet als zodanig worden gezien als merkinbreuk. Merkhouders zullen daarom per geval bij Google melding moeten blijven maken van gevallen die kunnen leiden tot schade aan hun merk.

Voor de volledige conclusie van Advocaat-Generaal Poiares Maduro klikt u hier.