Wereldwijd Kartel van Auto-onderdelen: Europese Schikking voor DENSO, Hitachi en Mitsubishi Bereikt

01 februari 2016

Auto-onderdelen producenten Mitsubishi Electric en Hitachi hebben een boete gekregen van in totaal 137,8 miljoen euro voor het maken van illegale prijsafspraken over starters en ontstekingen. DENSO, een ander bedrijf dat betrokken was bij het kartel, ontweek een boete door tijdig clementie aan te vragen. Deze boetes zijn het resultaat van een schikking met de Europese Commissie.

Wereldwijd onderzoek

De onderdelenindustrie voor auto’s werd bijna wereldwijd onderzocht door meerdere mededingingsautoriteiten. Het onderzoek begon in 2010 en resulteerde in flinke boetes in de Verenigde Staten, Canada, Japan en de Europese Unie.

Het onderzoek naar prijsafspraken over starters en ontstekingen door de Europese Commissie begon met een clementieverzoek van DENSO. Uit het onderzoek bleek dat de bedrijven elkaar tussen 2004 en 2010 regelmatig ontmoetten en telefonisch contact onderhielden. Ze coördineerden prijzen bij het inschrijven op aanbestedingen van auto-onderdelen en spraken af wie de aanbesteding zou krijgen. Ook verdeelden ze specifieke autofabrikanten en projecten onderling en wisselden commercieel gevoelige informatie uit.

Hoewel dit kartelgedrag buiten de Europese Economische Ruimte (EER) plaatsvond, heeft de Europese Commissie toch boetes opgelegd omdat het kartel invloed had op Europese consumenten. De starters en ontstekingen werden namelijk rechtstreeks verkocht aan autofabrikanten binnen de EER.

De Schikking

Op 27 januari 2016 hebben de drie Japanse auto-onderdelen producenten een schikking getroffen met de Europese Commissie. Ze erkenden hun betrokkenheid bij het kartel en accepteerden hun aansprakelijkheid voor de overtreding in ruil voor een boetevermindering van 10% en een kortere onderzoeksprocedure.

Denso hoefde geen boete te betalen omdat zij het kartel gemeld had bij de Europese Commissie.

Denso, Mitsubishi en Hitachi hebben persberichten uitgebracht waarin zij aangeven de opgelegde boetes serieus te nemen en hun interne compliance-programma’s te versterken.

Breder onderzoek auto-industrie

Deze schikking vormt onderdeel van een breder onderzoek van de Europese Commissie naar overtredingen van de mededingingsregels door de auto-onderdelenindustrie. Onderzoeken lopen nog naar airbags, gordels en stuurwielen, warmtesystemen en uitlaatsystemen.

Meer weten?  

Als je meer wilt weten, neem dan gerust contact met ons op of download onze eBooks en nieuwsbrieven. Email vrijblijvend met Minos van Joolingen (LinkedIn hier en website hier) of Esra van der Wolk (LinkedIn hier en website hier).