Derde Executive in Oceanische Scheepvaart Kartel in Amerikaanse Gevangenissen Opgesloten

11 maart 2015

Managers en leidinggevenden kunnen persoonlijk worden gestraft voor kartelovertredingen die onder hun verantwoordelijkheid zijn begaan. In Nederland geeft men de voorkeur aan het opleggen van een boete tot EUR 450.000. Echter, in andere landen kunnen managers en leidinggevenden gevangenisstraf riskeren. Een recent persbericht van het Amerikaanse ministerie van Justitie herinnert juridische adviseurs eraan hun raad van bestuur en ondergeschikten te adviseren over de persoonlijke risico’s die verbonden zijn aan het runnen van een kartel.

Deze week kondigde het Amerikaanse ministerie van Justitie aan dat een derde leidinggevende schuld heeft bekend en veroordeeld is tot 15 maanden gevangenisstraf in een Amerikaanse gevangenis, plus een criminele boete van USD 20.000. De aanklacht betrof zijn betrokkenheid bij een samenzwering om prijzen te fixeren, klanten te verdelen en biedingen te manipuleren voor internationale oceaanvervoerdiensten voor roll-on, roll-off vracht (bijv. auto’s en vrachtwagens).

Deze keer ging het om een werknemer van Nippon Yusen Kabushiki Kaisha (NYK). Eerder werden in hetzelfde kartel twee leidinggevenden van een ander bedrijf, Kawasaki Kisen Kaisha (K-Line), gevangen gezet. Een van hen kreeg 18 maanden gevangenisstraf plus een boete van USD 20.000, de ander kreeg 14 maanden gevangenisstraf plus een boete van USD 20.000.

Onder de Sherman Act, die de belangrijkste Amerikaanse antitrustregels bepaalt, kunnen individuele managers en leidinggevenden een maximale gevangenisstraf van 10 jaar krijgen, plus een criminele boete van USD 1 miljoen. Belangrijk om te weten is dat niet alleen (statutaire) directeuren onderworpen kunnen zijn aan dergelijk onderzoek. In deze gevallen waren de (voormalige) medewerkers bijvoorbeeld op verschillende momenten assistent-managers, teamleiders en algemeen managers.

Het Amerikaanse ministerie van Justitie maakt duidelijk dat de VS zich inzetten om kartels op te sporen en de betrokken personen te straffen:

“Al meer dan een decennium verhoogt deze samenzwering de kosten van het importeren van auto’s en vrachtwagens naar de Verenigde Staten,” aldus Assistant Attorney General Bill Baer van de antitrustdivisie van het ministerie van Justitie. “Deze veroordeling is een eerste stap in onze aanhoudende inspanningen om ervoor te zorgen dat de verantwoordelijke leidinggevenden ter verantwoording worden geroepen”.

Naast deze individuele schuldbekentenissen omvat dit kartelonderzoek drie bedrijven die hebben toegezegd schuld te bekennen en criminele boetes te betalen van in totaal meer dan USD 136 miljoen.

Al deze schuldbekentenissen zijn het resultaat van een lopend federaal antitrustovertreding naar prijsafspraken, manipulatie van biedingen en ander anticompetitief gedrag in de internationale roll-on, roll-off oceaanvervoerindustrie. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door de Antitrust Divisie van het ministerie van Justitie, de FBI en het kantoor voor interne zaken van de Amerikaanse douane en grensbescherming.

Heeft u nog meer vragen over dit onderwerp? Ons juridisch team staat voor u klaar om u bij te staan

Neem contact op met Adriaan Buyserd (LinkedIn, Contact).

Wilt u op de hoogte blijven van actuele ontwikkelingen? 

Download hier onze eBooks en nieuwsbrieven (in het Nederlands).