Blogartikel: “Tijdschrift Overeenkomst in de Rechtspraktijk – ‘Verkoop via Internet en de Vervaging van Grenzen’

17 januari 2012

In de afgelopen jaren heeft er een enorme groei plaatsgevonden in de verkoop van producten via internet. Het lijkt wel alsof er aan de lopende band nieuwe webshops worden geopend.

Vaak worden producten op het internet voor een lagere prijs aangeboden dan in een fysieke winkel. Dit leidt tot ongenoegen bij zowel de producenten van de producten als de winkels die ook aan verkoop doen. Distributieovereenkomsten zijn in veel gevallen nog niet volledig aangepast aan deze nieuwe vorm van verkoop en ook in de jurisprudentie is er nog onduidelijkheid over het juiste juridische kader. Onlangs nog heeft het Europese Hof van Justitie antwoord gegeven op vragen van een Franse rechter betreffende de toelaatbaarheid van een compleet verbod op verkoop via internet.

Het is daarom des te belangrijker om aandacht te besteden aan de nieuwe Europese mededingingsreguleringen die vorig jaar van kracht zijn geworden. In deze nieuwe regelgeving speelt internet een belangrijkere rol dan ooit tevoren. Dit artikel is geschreven vanuit het perspectief van een leverancier met een distributienetwerk dat oorspronkelijk enkel uit fysieke winkels bestond. De diverse vraagstukken die deze leverancier mogelijk tegenkomt bij verkoop via internet, zullen in dit artikel vanuit een mededingingsrechtelijk standpunt worden belicht.

Het volledige artikel, dat is gepubliceerd in het tijdschrift Overeenkomsten in de Rechtspraktijk in december 2011, kun je hieronder downloaden.

Download bijlage: [Verkoop_via_internet_grenzen_vervagen (PDF, 276 KB)] (#)

Wil je meer weten?

Je kunt vrijblijvend een mail sturen naar Minos van Joolingen of bezoek zijn profiel.

Blijf je graag op de hoogte? 

Onze eBooks en nieuwsbrieven zijn hier gratis te downloaden.