Only true pioneers go further than all others, or not…?

expertise:

Intellectueel Eigendomsrecht

nieuwsbrief:

Wilt u meer weten over dit onderwerp, schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

11 december 2012

Duiken tot 101 meter diep in één adem, 266 kilometer hardlopen in 24 uur en het beklimmen van de K7 in 41 uur; dit in combinatie met fragmenten van een rijdende Opel Ampera is de televisiecommercial voor dé elektrische auto die je verder brengt. Alleen echte pioniers gaan verder dan alle anderen. Dat is de slogan voor de elektrisch aangedreven auto die 500 kilometer haalt. Één minpunt; dat de 500 kilometer niet helemaal elektrisch wordt gereden, wordt in deze commercial echter niet vermeld. Daardoor wordt misleidende informatie aan de consument verstrekt.

Door niet te vermelden dat de Opel Ampera zonder de accu tussentijds op te laden maar ongeveer 80 kilometer rijdt, wordt de consument volgens de Reclame Code Commissie op het verkeerde been gezet. Met de reclame suggereert Opel namelijk dat de Ampera voor het bereik van 500 kilometer Ampera geen fossiele brandstof nodig heeft.

De consument had erop gewezen moeten worden dat de Ampera bij langere afstanden gebruik maakt van een elektromotor welke gevoed wordt door een fossiele brandstof verbruikende verbrandingsmotor. Omdat de Ampera wel is voorzien van zo’n verbrandingsmotor, wordt ten onrechte gesuggereerd dat deze auto compleet elektrisch aangedreven wordt.

In artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code is bepaald dat reclame oneerlijk is wanneer zij in strijd is met de vereisten van professionele toewijding en het economische gedrag van de gemiddelde consument die zij bereikt of op wie zij gericht is met betrekking tot het product wezenlijk verstoort of kan verstoren.

Uiteindelijk resultaat: De Reclame Code Commissie bepaalt dat Opel de commercial dient te wijzigen, omdat sprake is van oneerlijke, misleidende reclame.

 

J. Mostert, paralegal