KPN komt opnieuw in een confrontatie terecht met de Autoriteit Consument & Markt (ACM)

27 februari 2014

Op 26 februari 2014 kwam naar buiten dat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) KPN twee maal een last onder dwangsom heeft opgelegd. KPN weigert de door ACM opgevraagde informatie volledig te verstrekken. Het telecombedrijf beweert echter dat het niet standaard hoeft te voldoen aan het verzoek om privacygevoelige informatie van werknemers en klanten te delen. KPN heeft bij de voorzieningenrechter (CBb) gevraagd om deze lasten onder dwangsom op te schorten. Op 4 april 2014 wordt de zaak inhoudelijk voor de rechter gebracht.

ACM stelde op 31 januari 2014 vast dat KPN in twee aparte onderzoeken naar ISDN-lijnbewaking en de Chinese Muren, niet volledig heeft voldaan aan de informatieverzoeken. Zo heeft KPN in de aangeleverde documenten namen en zakelijke contactgegevens van KPN-medewerkers en klanten onleesbaar gemaakt. Volgens ACM overtreedt KPN hierdoor artikel 18.7 van de Telecommunicatie-wet.

KPN beweert echter dat ACM niet oneindig informatie mag opvragen en heeft naar eigen zeggen altijd inhoudelijk meegewerkt aan de informatieverzoeken. Nu heeft zij besloten om bepaalde privacygevoelige informatie niet te delen. Mocht KPN gedwongen worden deze informatie prijs te geven, dan brengt dit volgens hen een aanzienlijk risico met zich mee dat deze gegevens via Wob-verzoeken of juridische procedures op straat komen te liggen.

Dit is de tweede keer in korte tijd dat KPN in conflict komt met ACM. Eerder dit jaar legde ACM KPN een boete van ongeveer 30 miljoen euro op wegens oneerlijke concurrentie in 2010 met een aanbestedingsprocedure.

Wil je meer weten? Mail dan met Silvia Vinken (LinkedIn hier en website hier)

Blijf je graag op de hoogte? Download dan hier onze eBooks en nieuwsbrieven.