Heineken mag de naam TEQUILA blijven gebruiken op haar DESPERADOS bier (CRT / Heineken).

sector:

Food & Organic Trade

expertise:

Intellectueel Eigendomsrecht

nieuwsbrief:

Wilt u meer weten over dit onderwerp, schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

26 juni 2019

Onlangs oordeelde de Rechtbank Amsterdam dat Heineken de aanduiding ‘Tequila’ mag blijven gebruiken op haar Desperados bier met 0,1 % Tequila. Eerder vorderde de Mexicaanse instantie CRT dat Heineken het gebruik van de vermelding ‘Tequila’ zou staken. ‘Tequila’ is een beschermde oorsprongsbenaming. CRT ziet op de naleving van regels die gelden voor Tequila. Volgens CRT zou Heineken profiteren van de naam ‘Tequila’ terwijl het geen essentieel kenmerk is van Desperados. De halve druppel Tequila in Desperados is weliswaar afkomstig van een CRT gecertificeerde tequilaproducent, maar kan geen essentieel kenmerk aan Desperados verlenen, aldus CRT.

De Rechtbank Amsterdam is het niet met CRT eens. Volgens de rechtbank is de hoeveelheid Tequila niet afdoende om te oordelen dat de Tequila geen essentieel kenmerk is. De rechtbank is het met Heineken eens, dat een kleine hoeveelheid van een stof al effect kan hebben op de smaakbeleving. Daarom moet er ook kwalitatieve beoordeling volgen. Uit onderzoek in opdracht van Heineken blijkt dat 66 % van de panelleden verschil proeft  tussen Desperados mét Tequila en Desperados zonder Tequila maar met andere toevoegingen. 27 % herkende zelfs de smaak Tequila. CRT heeft dit onvoldoende gemotiveerd betwist. Het beroep op de bescherming van ‘Tequila’ wordt dus afgewezen.

CRT stelt verder dat het gebruik van Tequila misleidend en onrechtmatig is. Door het prominente gebruik van ‘Tequila’, en door de vormgeving, denkt men aan Tequila en Mexico, en wekt Heineken de suggestie dat er een relevante hoeveelheid Tequila in Desperados zit. De rechter is het ook hier niet mee eens. Ondanks het prominente gebruik van ‘Tequila’ op de verpakking en in reclame, moet het de redelijk omzichtige en oplettende gemiddelde consument – wiens beslissing tot aankoop van een product wordt bepaald door de samenstelling daarvan – duidelijk zijn dat Tequila in Desperados fungeert als smaakmaker en dat het percentage Tequila in het bier relatief gering is. Er is dus ook geen sprake van misleiding. De vorderingen van CRT worden afgewezen.

Lees de volledige uitspraak hier.

 

Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel of heeft u andere IE-rechtelijke vragen, neemt u dan gerust vrijblijvend contact op met Ranee van der Straaten of Floris de Vriend