Gebruik van prijsvergelijkingssites door autodealers: beleidswijzi…

14 maart 2017

Onlangs heeft BMW Engeland een beleidswijziging doorgevoerd omtrent het gebruik van prijsvergelijkingswebsites door hun vertegenwoordigers. Deze wijziging werd doorgevoerd na een reeks klachten van autoportaal Carwow, die stelden dat BMW haar Engelse dealers belemmerde in het gebruik van hun vergelijkingswebsite.

### De klacht van Carwow
[Carwow](https://www.carwow.co.uk/) is een online platform waar consumenten eenvoudig nieuwe auto’s kunnen vergelijken op basis van prijs, locatie en dealer rating. In deze rol fungeert Carwow als een tussenpersoon tussen de dealer en de klant. De klant kan hier zijn gewenste auto zoeken en vergelijken terwijl Carwow op zijn beurt een commissie ontvangt van de dealer voor elke succesvolle verwijzing.

Deze website diende een klacht in bij de Engelse mededingingsautoriteit, omdat ze beweerden dat BMW haar dealers beperkte in het gebruik van nieuwe autoverkoopwebsites zoals Carwow. Ze verzochten de autoriteit om te onderzoeken of deze beperkingen een overtreding van de mededingingswet vormden.

### Beleidswijziging
Na gesprekken met de mededingingsautoriteit heeft BMW UK uiteindelijk besloten om haar beleid te veranderen. Ze geeft nu haar dealers de toestemming om gebruik te maken van Carwow en vergelijkbare online autoverkoopplatformen. Deze wijziging heeft ervoor gezorgd dat de Engelse mededingingsautoriteit afzag van verder onderzoek.

### Toenemend gebruik van prijsvergelijkingswebsites door autodealers
Het gebruik van prijsvergelijkingswebsites neemt toe bij de verkoop van auto’s. Hierdoor kunnen consumenten veel makkelijker prijzen van nieuwe auto’s vergelijken, en dit heeft ook geleid tot een toename in de naleving van de mededingingsregels door deze autowebsites.

Zo werd er bijvoorbeeld in Duitsland in 2015 een vergelijkbaar onderzoek uitgevoerd naar de verkoop van nieuwe auto’s via autoportalen zoals [autohaus24](http://www.autohaus24.de/) en [MeinAuto](http://www.meinauto.de/). Dit onderzoek richtte zich op de beperkingen die Ford, Opel en Peugeot Citroën stelden aan het gebruik van nieuwe autoverkoopportals.

### Beperkingen op internetverkoop
Het is belangrijk om te onthouden dat het gebruik van online verkoopplatforms door autodealers niet zomaar kan worden beperkt door autoproducenten. Volgens de Duitse kartelautoriteit zijn beperkingen op het gebruik van deze internetportalen bij de verkoop van nieuwe auto’s in strijd met het mededingingsrecht.

Internetverkoop trekt al een tijdje de aandacht van zowel de Europese Commissie als diverse nationale mededingingsautoriteiten. Momenteel lopen er dan ook verschillende onderzoeken. Het is daarom altijd verstandig om je te verzekeren dat eventuele beperkingen voldoen aan de mededingingswet.

Wil je meer weten? Aarzel dan niet om contact op te nemen met Minos van Joolingen (via [email](mailto:m.vanjoolingen@www.banning.nl) of [LinkedIn](https://nl.linkedin.com/in/minosvanjoolingen)) of Esra van der Wolk (via [LinkedIn](https://nl.linkedin.com/in/esravanderwolk)).

Wil je op de hoogte blijven van onze updates? Download dan [hier](#) onze eBooks en nieuwsbrieven.