Ford verduidelijkt online verkoopstrategie na Duits mededingingson…

13 oktober 2015

In een reactie op het starten van een onderzoek door de Duitse mededingingsautoriteit in mei 2015, heeft de Ford Motor Company haar beleid over online verkoop opgehelderd richting dealers. Ze geeft haar dealers de toestemming om gebruik te maken van internetplatforms zoals MeinAuto.de en autohaus24 voor de verkoop van nieuwe auto’s.

Dit jaar berichtten we al in een blog over het Duitse onderzoek naar de online verkoop van nieuwe auto’s. Verschillende autoproducenten, waaronder ook Ford, en internetplatforms zoals MeinAudo.de en autohaus24 werden bevraagd over mogelijke beperkingen voor het verkopen van nieuwe auto’s via online platforms.

Als reactie op deze vragen en na een gesprek met de Duitse mededingingsautoriteit, heeft Ford contact opgenomen met haar dealers om duidelijk te maken dat haar contractvoorwaarden de dealers toestaan om samen te werken met internetplatforms.

Op dit moment zijn de gesprekken met andere autoproducenten nog steeds bezig. De Duitse mededingingsautoriteit maakt zich vooral zorgen dat dealers volgens de huidige voorwaarden niet mogen reageren op ongevraagde orders van klanten die buiten hun exclusieve verkoopgebied zijn gelegen.

In een exclusief distributienetwerk is het exclusieve verkoopgebied het gebied dat alleen aan één specifieke dealer wordt toegewezen. In dit gebied is hij de enige die actief klanten mag benaderen om verkopen te realiseren. Het beperken van ongevraagde (passieve) verkoop door exclusieve dealers buiten hun toegewezen verkoopgebied is verboden volgens de mededingingswet. Bijvoorbeeld, online verkoop is een vorm van passieve verkoop.

Wil je meer weten over mededinging en online verkoop? Neem dan vrijblijvend contact op met Minos van Joolingen (vind zijn LinkedIn hier en zijn website hier) of met Esra van der Wolk (vind haar LinkedIn hier en haar website hier).

Wil je op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen? Download dan hier onze eBooks en nieuwsbrieven.