Ford verduidelijkt beleid internetverkoop na Duits mededingingsonderzoek

13 oktober 2015

In reactie op de aanvang van een onderzoek van de Duitse mededingingsautoriteit in mei 2015 verduidelijkte Ford Motor richting dealers haar beleid omtrent internetverkoop. Zij staat haar dealers toe om gebruik te maken van internetplatforms als MeinAuto.de en autohaus24 voor de verkoop van nieuwe auto’s.

Eerder dit jaar schreven we al een blog over het Duitse onderzoek naar de internetverkoop van nieuwe auto’s. Diverse autoproducenten (waaronder Ford) en internetplatforms MeinAudo.de en autohaus24 kregen toen vragen over mogelijke beperkingen op het verkopen van nieuwe auto’s via internetplatforms.

Ford zou naar aanleiding van deze vragen en gesprekken met de Duitse mededingingsautoriteit contact hebben gezocht met haar dealers om duidelijk te maken dat haar contractvoorwaarden de dealers toestaan om met internetplatforms te werken.

De gesprekken met andere autoproducenten duren op dit moment voort. De Duitse mededingingsautoriteit is in het bijzonder bezorgd dat dealers onder de huidige voorwaarden niet mogen ingaan op ongevraagde orders van klanten die buiten hun exclusieve verkoopgebied zijn gevestigd.

Binnen een exclusief distributienetwerk is het exclusieve verkoopgebied het grondgebied dat uitsluitend aan één bepaalde dealer wordt toegekend. In dit gebied is hij de enige die actief klanten mag benaderen om verkopen te realiseren. Het beperken van (ongevraagde) passieve verkoop door exclusieve dealers buiten het aan hen toegewezen verkoopgebied is verboden onder het mededingingsrecht. Internetverkoop is bijvoorbeeld een vorm van passieve verkoop.

Meer weten over mededinging en internetverkoop?

Mail vrijblijvend met Minos van Joolingen (LinkedIn hier en website hier) of Esra van der Wolk (LinkedIn hier en website hier).

Op de hoogte blijven? 

Download hier onze eBooks en nieuwsbrieven.