Europese ontwikkelingen in de markt voor levensmiddelen

expertise:

Mededinging & Regulering

nieuwsbrief:

Wilt u meer weten over dit onderwerp, schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

15 mei 2008

Op 14 mei jl. heeft de Raad voor Mededinging in België huiszoekingen verricht bij verschillende producenten van zoetwaren. Bij de huiszoekingen is een vijftigtal onderzoekers ingezet. De producenten worden ervan verdacht afspraken te hebben gemaakt over prijzen en marktenverdeling, en hun commerciële beleid te hebben afgestemd onder andere door het uitwisselen van gevoelige commerciële informatie. 

Op 28 april jl. zijn kauwgom producent Wrigley en chocola producent Mars tot een akkoord gekomen over een overname van Wrigley door Mars. Partijen zijn thans de melding bij de Europese Commissie aan het voorbereiden. Hoewel kauwgom en chocola duidelijk geen substituten zijn en dus tot andere markten behoren, wordt verwacht dat de Europese Commissie mogelijk wel bezwaar zal maken. Door de fusie zal de macht richting de detaillisten toenemen in het kader van het verkrijgen van meer schapruimte in de winkel, ten nadele van kleinere concurrenten. In 2002 liep Mars tegen soortgelijke problemen aan toen zij middels dochteronderneming Masterfoods de producent van diervoeding Royal Canin verwierf.

De Duitse mededingingsautoriteit (Bundeskartellamt) maakte in april van dit jaar nog  bezwaar tegen de voorgenomen overname van Plus door Netto. Beide ondernemingen zijn actief als ‘discount store’ voor levensmiddelen in Duitsland. De fusie zou de mededinging op de markt voor levensmiddelen aanzienlijk beperken, met name de toeleveranciers van supermarkten zoals boeren zouden in het gedrang komen.  

De levensmiddelensector en/of detailhandel staat duidelijk in de belangstelling. Naast voornoemde zaken is ook in Ierland een studie afgerond naar kruidenierszaken en werd in Spanje na Duitsland een onderzoek geopend naar prijsverhogingen in de levensmiddelensector. 

De Europese Commissie overweegt een mededingingsonderzoek te beginnen naar de retailsector in zijn algemeenheid. Men wil weten of de snelle stijging van de inflatie in de EU het gevolg is van prijsafspraken door retailbedrijven. Dat heeft Eurocommissaris van Economische zaken Joaquín Almunia gisteren in Brussel gezegd bij de vergadering van de EU-Ministers van Financiën. Het Europarlement klaagde al in 2007 dat de voedselprijzen harder stijgen dan de grondstofkosten. Almunia’s uitlatingen zijn opvallend. Collega Neelie Kroes van Mededinging had naar aanleiding van vragen van het Europees parlement in februari jl. laten weten dat de contractuele relatie tussen leveranciers en supermarkten tot de competentie van de lidstaten behoort.