Strijd om de prosecco

expertise:

Intellectueel Eigendomsrecht

nieuwsbrief:

Wilt u meer weten over dit onderwerp, schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

18 augustus 2013

Kroatie is nog geen twee maanden lid van de EU of ze hebben het al aan de stok met Italië. Kroatische wijnboeren in de Dalmatische kuststreek moeten namelijk de naam van hun eeuwenoude Prosék veranderen. 

Het lijkt namelijk te veel op de Italiaanse Prosecco. Een typisch gevalletje van hoe Europese regels EU-producten beschermen maar ook dwars zitten.

Het zijn totaal twee verschillende wijnen. Het zoete Kroatische dessertwijn tegenover een droge lichte bubbelwijn. De Italiaanse Prosecco-producenten hebben al gedreigd met claims, als de Kroaten niet vrijwillig hun Prosék-naam opgeven. Binnen de EU worden veel van dit soort zaken uitgevochten. Meestal politiek, maar ook juridisch.

Hebben de Italianen hierin een echte zaak? Advocaat Maarten Rijks, gespecialiseerd in het intellectuele eigendomsrecht: "Ik denk dat de Italianen nog best wel wat hordes moeten nemen en dat de Kroaten best wel goede argumenten hebben. Met name omdat zij al het merk hebben geregistreerd in 2004. En de Italianen, voor zover ik heb kunnen zien, pas in 2009 het woord ‘prosecco’ als zodanig hebben geregistreerd als oorsprongsbenaming.

De Italiaanse prosecco-producenten zijn best wel machtig, 300 miljoen flessen per jaar, duizenden werknemers, kunnen zij de Kroaten dwingen om de naam te veranderen? Rijks: "Blijkbaar heeft de Europese Commissie besloten dat de naam Prosék al misleidend is, of verwarring kan veroorzaken ten opzichte van Prosecco. Dus de Kroaten staan al wel met 1-0 achter."

"Als de Italianen wat dat betreft machtiger zijn en meer geld hebben, is het maar de vraag of de Kroaten het gevecht aan kunnen of vol kunnen houden."

De Italianen en Kroaten vechten eigenlijk met dezelfde argumenten. Ze beweren allebei dat het merk van het drankje hun identiteit is. "Dat klopt, maar ook niet helemaal," zegt Rijks. "Want de Kroaten die hebben het over een merkrecht, die zij hebben geregistreerd. Terwijl de Italianen zich beroepen op de gegistreerde oorsprongsbenaming, die de kwaliteit moet waarborgen naar de consument dat een bepaald product volgens een bepaald procedé is gemaakt, of afkomstig uit een bepaald regio uit een land. Het zijn dus twee verschillende aspecten waar ze zich op beroepen die nu met elkaar in beroep komen."

Door Karin Backx (BNR)
15 augustus 2013

Maarten Rijks bij BNR Nieuwsradio over de strijd Prosek vs. Prosecco (merk vs. oorsprongsbenaming) die is ontstaan na het toetreden van Kroatië bij de EU.http://www.bnr.nl/nieuws/beurs/161478-1308/strijd-om-de-prosecco?s_cid=blogitems