Diepgaand Duits onderzoek over de verkoop van auto’s op internet – Intrigerende inzichten en bevindingen

06 mei 2015

In Duitsland zijn er momenteel vragen gerezen over de verkoop van auto’s via het internet. Fabrikanten zoals Ford, Opel en Peugeot zijn onderwerp van onderzoek. Het vermoeden bestaat dat deze producenten belemmeringen hebben ingevoerd bij dealers met betrekking tot de verkoop van nieuwe auto’s via internetplatformen.

Dit is bevestigd door de Duitse kartelautoriteit. Informatie wordt ingewonnen bij zowel de autobouwers als bij de websites MeinAuto.de en autohaus24. Het onderzoek komt voort uit berichten in de vakpers, die suggereren dat de fabrikanten beperkende bepalingen hebben ingevoerd voor de online verkoop van nieuwe voertuigen.

Specifieker gezegd, is de Duitse regulator bezorgd dat dealers geen ongevraagde bestellingen mogen accepteren van klanten die zich buiten hun exclusieve verkoopgebied bevinden. Dit exclusieve verkoopgebied is het territorium dat uitsluitend aan één bepaalde dealer wordt toegekend, en waarbinnen de desbetreffende dealer de enige is die actief klanten mag benaderen om verkoop te genereren. Volgens de mededingingswetgeving is het verboden om (ongevraagde) passieve verkoop buiten het verkoopgebied te beperken.

Online verkoop krijgt steeds meer aandacht van de Europese Commissie en verschillende nationale mededingingsautoriteiten, zoals wij eerder op dit blog hebben gemeld. De Duitse kartelautoriteit blijkt met name actief te zijn, afgaand op verschillende onderzoeken naar belemmeringen op het gebied van online verkoop, waaronder die bij Asics, Adidas en de hotelboekingplatforms HRS, Booking.com en Expedia.

Het is opvallend dat nu zelfs de online verkoop binnen de automobielindustrie onder de loep wordt genomen. De verkoop van nieuwe auto’s online is immers een relatief nieuw verschijnsel en wordt nog maar beperkt gebruikt. Maar het onderzoek naar de autobranche bevestigt in ieder geval dat de Duitse regulator nog niet klaar is met haar speurtocht naar mogelijke overtredingen in de internetverkoop.

Wil je meer weten? Mail gerust met Minos van Joolingen (LinkedIn hier en website hier) of Esra van der Wolk (LinkedIn hier en website hier).

Wil je op de hoogte blijven? Download dan hier onze eBooks en nieuwsbrieven.