Let op webwinkels: Nieuwe Europese regelgeving die in 2014 van kracht wordt

05 september 2013

Implementatie van nieuwe Europese Consumentenrichtlijn

Op 13 december 2013 wordt er van Nederland verwacht om de nieuwe Europese Consumentenrichtlijn te integreren in ons nationaal rechtssysteem. Uiterlijk op 13 juni 2014 dient de nieuwe Consumentenrichtlijn effectief te zijn. Vanaf dan bent u als webwinkel eigenaar verplicht om te voldoen aan de nieuwe regelgeving. Houdt uw webwinkel zich al aan de nieuwe, strengere voorwaarden? Controleer nu!

Volgens advocaat Maarten Rijks, die regelmatig spreekt op seminars van de Kamer van Koophandel Noord-Brabant over het opstarten van een webwinkel: “De nieuwe Consumentenrichtlijn brengt grote veranderingen met zich mee. Het is verstandig voor webwinkels om zich nog dit jaar goed te laten informeren, zodat ze aan het eind van 2013 niet plotseling voor onaangename verrassingen komen te staan.”

Nieuwe Europese regels

De nieuwe Consumentenrichtlijn (2011/83/EC) biedt basisrechten aan consumenten binnen de Europese Unie en is specifiek gericht op de bescherming van de Europese consument bij online winkelen (ook wel bekend als ‘koop op afstand’). Bijvoorbeeld, de richtlijn definieert wie als ‘consument’ wordt beschouwd en welke informatieplicht een online winkel heeft, waaronder het verstrekken van de identiteit van de webshop en alle contactgegevens op de website.

Een belangrijk recht voor Europese consumenten is het herroepingsrecht: het recht om zonder reden binnen 14 dagen af te zien van een online aankoop. Er zijn echter uitzonderingen, bijvoorbeeld voor bederfelijke of op maat gemaakte producten. De richtlijn regelt ook de levering van producten en de risico-overgang van de webwinkel naar de consument. Daarnaast moet de consument goed geïnformeerd worden over de toepasselijke wettelijke garantie en de gehanteerde klachtenprocedure.

Het merendeel van de Nederlandse wetgeving over koop op afstand voldoet al aan de nieuwe Consumentenrichtlijn, die vooral bedoeld is om de rechten van Europese consumenten in alle landen gelijk te trekken. De voornaamste, praktische wijziging die de nieuwe richtlijn met zich meebrengt voor uw online winkel is de verdubbeling van de termijn waarbinnen de consument de aankoop kan opzeggen. Zeker iets om rekening mee te houden!

De Tien Geboden

De Europese Commissie heeft de volgende Tien Geboden voor webwinkeliers (tien voordelen voor de Europese consument) opgesteld:

  • Geen verborgen kosten op het internet.
  • Transparantie over prijzen.
  • Verbod op standaard geselecteerde checkboxes.
  • 14 dagen bedenktijd (i.p.v. 7 dagen).
  • Terugbetaling binnen 14 dagen na annulering.
  • EU formulier voor contractontbinding.
  • Geen ‘extra’ kosten voor creditcardbetalingen.
  • Openheid over terugzendkosten.
  • Betere bescherming bij aankoop van digitale producten.
  • Invoering van algemene EU regels om bedrijven (webwinkeliers) eenvoudiger grensoverschrijdend zaken te laten doen.

Ondersteuning nodig?

Bent u eigenaar van een webwinkel of van plan om een webwinkel te starten en wil u ervoor zorgen dat uw winkel voldoet aan de huidige en toekomstige regelgeving? Neem dan contact op. BANNING Advocaten kan uw webwinkel grondig onderzoeken, de algemene voorwaarden opstellen en controleren, en een privacyverklaring opstellen en controleren.

Wilt u meer weten? Mail vrijblijvend met Maarten Rijks of download zijn brochure.