‘United Navigation krijgt boete in Duitsland voor het opleggen van verkoopprijzen’

17 mei 2015

Onlangs heeft de Duitse kartelautoriteit een boete van 300.000 euro opgelegd aan United Navigation voor het opleggen van verkoopprijzen aan distributeurs van haar navigatiesystemen.

United Navigation had namelijk met een aantal retailers afgesproken dat deze hun navigatiesystemen niet onder een bepaalde prijs mochten verkopen aan consumenten. Dit soort (verticale) prijsafspraken zijn echter bij mededingingswetgeving streng verboden.

Het is namelijk essentieel dat onafhankelijke verkopers te allen tijde de vrijheid behouden om hun eigen verkoopprijs te bepalen. Hoewel producenten en leveranciers advies- of maximumprijzen mogen geven aan de verkopers van hun producten, mogen deze raadgevingen niet gepaard gaan met bepaalde dwang- of beloningsmaatregelen die ervoor zorgen dat er toch een vaste prijs ontstaat. De gecommuniceerde prijzen moeten dus echt indicatief en niet-bindend zijn.

Adviesprijs?

Hoewel United Navigation deed alsof het ging om niet-bindende adviesprijzen, gebruikte ze zowel straf- als beloningsmethodes om haar retailers te overtuigen zich aan de minimumprijzen te houden. Ze monitorde bijvoorbeeld de prijzen van online verkopers en vroeg hen hun prijzen op het afgesproken niveau te houden als deze naar beneden bijstelden. In veel gevallen verhoogden de verkopers hun prijzen hierop.

Ook heeft United Navigation in sommige gevallen gedreigd de levering te stoppen of een rechtszaak te starten tegen oneigenlijk gebruik van auteursrechten als de verkopers hun prijzen niet wilden verhogen. Daarnaast beloonde het bedrijf de retailers die hun prijzen verhoogden met bonussen.

Duits beleid

Deze boete past in het actieve beleid van de Duitse mededingingsautoriteit om beperkingen op het gebied van internetverkoop aan te pakken. In onze eerdere blog hebben we het al gehad over het lopende onderzoek naar de internetverkoop van auto’s en andere recente Duitse (online) zaken. Ook de Europese Commissie begint steeds meer interesse te tonen in het opsporen van beperkingen op de internetverkoop.

In tegenstelling tot andere recente Duitse zaken, zoals Adidas, Asics, HRS, Expedia en Booking.com, werd er in dit geval wel een boete opgelegd. In 2013 gaf de Duitse autoriteit ook een boete aan de cosmeticaproducent WALA voor het opleggen van verkoopprijzen aan haar distributeurs.

Wil je meer weten over welke afspraken er toegestaan zijn in relatie tot internetverkoop?

Voel je dan vrij om te mailen met Minos van Joolingen (LinkedIn hier en website hier) of Esra van der Wolk (LinkedIn hier en website hier).

Wil je automatisch op de hoogte blijven?

Download dan hier onze eBooks en nieuwsbrieven.