POPSTARS vs. The Next Popstar

woensdag, 12 december 2012

POPSTARS, een door Screentime en Five Divas (Australië) bedacht, ontwikkeld en geproduceerd televisieprogramma, een talentenjacht, dat in meer dan 50 landen, waaronder Nederland, is uitgezonden. SBS heeft in 2008, 2009/2010 en 2010/2011 het programma uitgezonden op de Nederlandse televisie. In België heeft SBS het programma in 2001 uitgezonden. SBS had daarvoor toestemming op grond van een licentieovereenkomst met Screentime en Five Divas. De kijkcijfers voor de Nederlandse versie van het programma waren gemiddeld 1.000.000 kijkers.

Screentime heeft in de Benelux de merken POPSTARS – THE RIVALS en POPSTARS ingeschreven. Na een aankondiging van SBS / Talpa dat zij onder de naam ‘The Next Popstar’ een zangtalentenjacht op de Nederlandse televisie zouden uitzenden, werd door Screentime en Five Dive een kort geding wegens merkinbreuk gestart bij de rechtbank ’s-Gravenhage, waarin op 15 november 2012 vonnis werd gewezen.

Screentime en Five Divas deden ondere andere een beroep op artikel 6 bis van het Unieverdrag van Parijs (UvP) en art. 16 lid 2 van de Overeenkomst inzake de handelsaspecten van de intellectuele eigendom (TRIPs). Dat beroep was nodig, omdat de Benelux merkrechten voor POPSTARS – THE RIVALS en POPSTARS volgens de voorzieningenrechter niet geldig zijn: deze merken bestaan uitsluitend uit benamingen die kunnen dienen tot aanduiding van kenmerken van de specifieke diensten waarvoor Screentime de Benelux merken inroept, namelijk het produceren en uitzenden van een zangtalentenjacht. De stelling van Screentime dat deze merken in de Benelux zouden zijn ingeburgerd (merk geworden door gebruik) werd verworpen, omdat zij er niet in slaagde aan te tonen dat sprake was van inburgering in de gehele Benelux, zoals vereist.

De bepalingen van art. 6 bis UvP en 16 lid 2 TRIPs - die algemeen bekende merken beschermen - brachten echter redding voor Screentime en Five Divas: de voorzieningenrechter nam aan dat Screentime voldoende aannemelijk had gemaakt dat zij het teken POPSTARS zo intensief heeft gebruik in Nederland dat het teken moet worden aangemerkt als een algemeen bekend merk voor het produceren en uitzenden van een zangtalentenjacht. De bekendheidsdrempel is naar door de voorzieningenrechter wordt aangenomen verlaagd: rekening moet worden gehouden met de ‘desbetreffende sector van het publiek’, dat wil in casu zeggen het deel van het publiek dat interesse heeft in zangtalentenjachten. Die vereiste bekendheid werd door de voorzieningenrechter aannemelijk geoordeeld: Screentime had aannemelijk gemaakt dat onder het POPSTARS teken in de periode 2008-2011 ieder jaar gedurende vier maanden iedere week prime time een zangtalentenjacht is uitgezonden op de Nederlandse televisie, waarbij gemiddeld een miljoen televisiekijkers is bereikt. Deze uitzendingen zijn meerdere malen herhaald en waren ook beschikbaar via Uitzending Gemist en Youtube. Ook hebben de programma’s grote media-aandacht gekregen, onder meer omdat in de programma’s gebruik is gemaakt van bekende personen uit de Nederlandse showbizz.

Daarvan uitgaand beslist de voorzieningenrechter dat THE NEXT POPSTAR een teken is dat verwarringwekkend overeenstemt met de algemeen bekende merken van Screentime, zodat volgens de voorzieningenrechter sprake is van merkinbreuk. SBS en Talpa werd onder andere bevolen ieder gebruik van het teken THE NEXT POPSTAR te staken en gestaakt te houden.