Omvat de reclamecampagne van Tele2 misleidende en/of ongeoorloofde vergelijkende reclame?

maandag, 1 januari 2001

In 2008 heeft de Onafhankelijke Post- en Telecommunicatieautoriteit (OPTA) besloten dat geïnteresseerde marktpartijen, waaronder Tele2, in staat moeten worden gesteld ook televisie aan te bieden via de kabel. Hierop is Tele2 27 juli 2010 een reclamecampagne gestart, waarin zij kenbaar maakt dat ook zij (analoge) kabeltelevisie aan de consument aanbiedt. O.a. de volgende reclame-uitingen zijn geplaatst: ?Kabeltelevisie van Tele2 is vl voordeliger dan die van de concurrentie. Door over te stappen naar Tele2 kan je besparing oplopen tot maar liefst 70 % t.o.v. een gemiddeld kabeltelevisieabonnement van UPC of Ziggo?. Op 3 augustus 2010 heeft Ziggo Tele2 gedagvaard. In het geschil staat de volgende vraag centraal: Omvat de reclamecampagne van Tele2 misleidende en/of ongeoorloofde vergelijkende reclame? Op 13 augustus jl. heeft de voorzieningenrechter vonnis gewezen.

De feiten

Tele2 is een communicatiebedrijf dat vanaf 27 juli jl. analoge televisie en radio via de kabel is gaan aanbieden. Hiervoor boden zij via de telefoonlijn reeds telefoon- en internetdiensten en digitale televisie aan.

Ziggo is voortgekomen uit een samenvoeging van kabelexploitanten en biedt sinds 2004 diensten via de kabel aan. Het besluit van de OPTA dat ook andere ge?nteresseerde marktpartijen analoge televisie moeten kunnen aanbieden komt op het volgende neer. Een consument kan abonnee worden bij Tele2 voor analoge kabeltelevisie. Deze consument wordt op verzoek van Tele2 door Ziggo aangesloten (of blijft) op het kabelnetwerk van Ziggo en zal het analoge zenderpakket van Ziggo ontvangen.

Tele2 zou in de door haar gestarte reclamecampagne van 27 juli jl. misleidende en/of ongeoorloofde vergelijkende reclame hebben geuit. Tele2 biedt in deze advertenties vanaf

€ 5,- per maand een combipakket aan. Echter, de enige manier waarop het bedrag van € 5,- relevant zou zijn, is wanneer de consument een combipakket van ? 39,95 per maand zou afnemen.

Verzoek Ziggo

Ziggo vordert dat het Tele2 wordt verboden om op misleidende wijze te adverteren of op incorrecte wijze vergelijkende reclame te maken en met name zich te onthouden van iedere vermelding of suggestie. Tevens vordert Ziggo dat Tele2 rectificaties van haar onrechtmatige uitingen op haar website, in de gedrukte media en op de televisie en radio publiceert. Tot slot vordert Ziggo een gespecificeerde opgave van alle media waarin Tele2 heeft geadverteerd, een gespecificeerde opgave van alle media waarin de rectificatie verschijnt of is verschenen met daarbij kopieën van de respectieve rectificaties en een schadevergoeding van € 100.000,-. Dit alles op straffe van een dwangsom.

Oordeel Voorzieningenrechter

De voorzieningenrechter is van oordeel dat vaststaat dat de reclame-uitingen van Tele2 kunnen worden aangemerkt als vergelijkende reclame. Gezien de wijze waarop Tele2 de prijs van ? 5,- heeft vergeleken: "Door over te stappen naar Tele2 kan je besparing oplopen tot maar liefst 70 % t.o.v. een gemiddeld kabeltelevisieabonnement van UPC of Ziggo", heeft de voorzieningenrechter geoordeeld dat er sprake is van ongeoorloofde vergelijkende reclame.

Ten overstaan van de reclame-uitingen met een prominente vermelding van € 5,- en de vermelding van de tekst "Nu bij een combipakket al vanaf € 5,- per maand", heeft de voorzieningenrechter deze uitingen misleidend geacht.

De voorzieningenrechter heeft Tele2 verboden te adverteren zoals voorheen, heeft Tele2 bevolen te rectificeren en Ziggo hiervan een opgave te verstrekken met bijgevoegde kopieën. Dit alles op straffe van een dwangsom.

College van Beroep voor het Bedrijfsleven

Op 18 augustus jl. heeft het College van Beroep voor het Bedrijfsleven de besluiten van de OPTA om de Nederlandse kabelmarkt te openen, vernietigd. Klanten die reeds zijn overgestapt op analoge kabeltelevisie van Tele2, kunnen nog drie maanden televisiekijken. Hoe het er daarna uitziet, is onduidelijk.

www.rechtspraak.nl, LJN BN3964