Mastercard verlaagt creditcard tarieven onder druk ACM

maandag, 24 februari 2014

Een grote overwinning voor Nederlandse ondernemers. Vandaag werd bekend dat MasterCard  in de komende twee jaar de tarieven voor binnenlandse creditcardbetalingen stapsgewijs verlaagt. Dit zal gebruik van creditcards aanzienlijk goedkoper maken voor ondernemers, zoals bijvoorbeeld winkeliers en horeca-uitbaters. Ook consumenten zullen naar verwachting gaan profiteren.

De Nederlandse kartelwaakhond, de Autoriteit Consument & Markt (“ACM“) ontving al jarenlang klachten van ondernemers die de tarieven van interbancaire tarieven voor creditcard betalingen in Nederland absurd hoog vonden. Deze tarieven bepaalden voor 60% de kosten die zij maakten als een consument bij hen een creditkaart gebruikte (waarbij het geen verschil uitmaakte, of de consument kocht in een brick-and-mortar shop, of of via de webwinkel).

In 2013 uitte de ACM bij MasterCard haar zorgen. MasterCard heeft het niet laten aankomen op een open conflict. In plaats daarvan heeft MasterCard ACM bepaalde toezeggingen gedaan, waarmee het probleem voor laatstgenoemde van tafel is.

Wat gaat er veranderen?

De ACM beschrijft de (vergaande) toezeggingen die MasterCard gedaan heeft:

MasterCard gaat de interbancaire tarieven voor binnenlandse creditcardbetalingen aanpassen. Nu is het tarief 0,9% van de transactie. Per 1 juni 2014 gaat het naar 0,7%, per 1 januari 2015 naar 0,5% en per 1 januari 2016 naar 0,3%. 

Eerste reacties uit het veld

Detailhandel Nederland is verheugd met de tariefsverlaging en spreekt van een ”morele overwinning” voor winkeliers en consumenten. ”Detailhandel Nederland tekende enkele jaren geleden al protest aan tegen de torenhoge tarieven van creditcardmaatschappijen. Wij juichen deze interventie van de toezichthouder dan ook toe”, aldus Tom Ponjee van Detailhandel Nederland.

Nederland is van oudsher geen land waar extreem veel met credit cards wordt betaald. Toch blijkt volgens Detailhandel Nederland in brick-and-mortar shops circa 4% van de consumenten de credit card te trekken. Dat vertaalt zich in een met credit cards betaalde omzet van circa EUR 4,5 miljard per jaar. Het percentage ligt in webwinkels nog hoger. Bovendien stijgt het aandeel transacties dat met credit card wordt afgehandeld gestaag. Hoe dit ook zij: duidelijk is dat de toezeggingen van MasterCard voor alle betrokkenen grote (financiële) implicaties zullen hebben.

Nu nog schadevergoeding?

Eén groot voordeel bij toezeggingen, zoals in dit geval, is dat de partij die toezeggingen aanbiedt daarmee niet hoeft te erkennen dat zij in strijd handelde met de wet. Anders gezegd: MasterCard voorkomt met haar toezeggingen vandaag niet alleen een inbreukprocedure, maar hoeft zichzelf bovendien niet te beschuldigen van onrechtmatig handelen (te hoge tarieven). Of er sprake is (geweest) van onrechtmatig handelen, blijft daarmee vooralsnog in het midden. Dit maakt het wellicht minder aantrekkelijk voor partijen die menen dat zij schade hebben opgelopen door het handelen van MasterCard, om vergoeding daarvan te claimen.

Procederen om schadevergoeding is in principe echter wel mogelijk. Detailhandel Nederland lijkt in het Financieele Dagblad alvast terdege rekening te houden met deze mogelijkheid:

“Het gebruik van de creditcard is na de tariefsverlaging nog steeds veel duurder dan pin”, stelt secretaris Tom Ponjee. “Bovendien bewijst dit ook dat winkeliers en consumenten in de afgelopen jaren veel te hoge kosten hebben gemaakt. Het zou MasterCard sieren als ze deze terugbetaalt.” Detailhandel Nederland heeft nog geen plannen om naar de rechter te stappen als er geen vergoeding komt. De organisatie wil eerst de stappen afwachten van het Europees Parlement, dat vorige week heeft laten weten dat het de tarieven aan banden wil leggen.