Leveranciers zijn weer gewaarschuwd

expertise:

Mededinging & Regulering

nieuwsbrief:

Wilt u meer weten over dit onderwerp, schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

02 oktober 2008

In recente persberichten hebben de Europese Commissie en alle nationale kartelautoriteiten weer benadrukt dat zij zullen optreden tegen leveranciers die verboden mededingingsbeperkende afspraken opleggen aan hun distributeurs en/of retailers of interverkoop proberen te verhinderen. 

Op 12 september jl. vond in Wenen een congres plaats voor alle nationale kartelautoriteiten van de Europese Unie. De boodschap van de nationale kartelautoriteiten was duidelijk: het opleggen van wederverkoopprijzen aan distributeurs is en blijft verboden. Het verbod om de prijs voor te schrijven ziet alleen op de verkoopprijs, maar ook op aspecten als minimumprijzen, kortingen, bonussen, doorberekenen van kosten, marges etc. Met name bij leveranciers van merkproducten is er een duidelijke behoefte om de exclusiviteit van het merk te garanderen door het voorschrijven van de consumentprijzen. Voorts komt het veel voor teneinde verhoogde kosten voor customer service door te bereken. 

In de Verenigde Staten lijkt er sinds de Leegin-uitspraak soepeler om te worden gegaan met dit verbod. In deze zaak was bepaald dat onder omstandigheden verticale prijsbinding toelaatbaar worden geacht. Europa lijkt dit voorbeeld vooralsnog niet te volgen. Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Tsjechië hebben aangegeven de handhaving op dit onderwerp te gaan intensiveren.

Op 17 september jl. gaf Eurocommissaris Neelie Kroes een speech tijdens de ‘online commerce’ ronde tafel bijeenkomst te Brussel. Consumenten zouden hebben geklaagd over de beperkte mogelijkheden om op internet allerlei producten te bestellen. Hoewel er één vrije Europese markt dient te zijn, blijken consumenten bij koop via internet op allerlei hindernissen te stuiten. Neelie Kroes gaat hier in de toekomst op letten.

Leveranciers kunnen onder omstandigheden de actieve verkoop van distributeurs buiten hun territorium aan banden leggen, maar niet de passieve verkoop. Internet heeft per definitie een (territorium)overschrijdend bereik, dus de vraag rijst hoe dit zich verhoudt tot een toegewezen exclusief gebied aan distributeurs. Voorts zijn er leveranciers die internet gebruiken door distributeurs of internet verkopers aan banden leggen, om merkexclusiviteit te beschermen. Zo zijn “website redirection” en “credit card checks” toegestaan indien de distributeur dit vrijwillig doet. Wordt dit echter opgelegd door een leverancier teneinde passieve verkoop of parallel import te voorkomen, dan is dit in strijd met de mededingingsregels.