ING start proef met delen bankgegevens van klanten

dinsdag, 25 maart 2014

Diverse media berichtten over de proef die ING komend najaar zou willen starten met het delen van betaalgegevens van klanten met derden. ING gaf aan met deze proef te willen achterhalen of klanten belangstelling hebben voor het ontvangen van aanbiedingen van derden die passen bij hun bestedingspatroon. Hierdoor wordt ingespeeld op de mogelijkheden die online bankieren biedt. Volgens de ING staat de privacy van de klant voorop en zal ING zich bij het delen van deze informatie houden aan de privacywetgeving. 

Het plan van ING houdt in dat de bank betaalgegevens en bestedingsgedrag van haar klanten gaat analyseren en hiervan profielen zal opstellen. De informatie uit deze profielen worden vervolgens gedeeld met bedrijven die deze informatie kunnen gebruiken om gericht advertenties te sturen naar ING klanten. Klanten kunnen bijvoorbeeld met korting producten aanschaffen. Als zij het aankoopbedrag van deze producten hebben voldaan, krijgen zij het kortingsbedrag teruggestort op hun ING bankrekening.

Doordat de gegevens worden opgenomen in profielen blijven de klanten volgens ING anoniem en zal dus geen sprake zijn van het delen van persoonsgegevens. Bovendien worden alleen betaalgegevens geanalyseerd en gedeeld van klanten die hiervoor uitdrukkelijk toestemming hebben gegeven.

Persoonsgegevens zijn alle gegevens die herleidbaar zijn tot een identificeerbare natuurlijke persoon, zoals een bankrekeningnummer. Indien de proef van ING bedrijven in staat stelt gericht klanten te benaderen en kortingen worden teruggestort op de ING rekening van de klant,  gaat het hier hoogstwaarschijnlijk wel om persoonsgegevens. Voor het delen van persoonsgegevens met derden dient op grond van de Wet Bescherming Persoonsgegevens (Wbp) een rechtvaardigingsgrond te bestaan. Ondubbelzinnige toestemming van de klant kan het delen van bankgegevens rechtvaardigen. Maar de klant mag deze toestemming te allen tijde intrekken, waarna zijn gegevens niet meer mogen worden gedeeld met derden. Op dat moment maken de gegevens van de klant echter al deel uit van een door ING opgesteld profiel dat in handen is van adverteerders. Hoe zal ING in dat geval zorgen dat klanten die hun toestemming hebben ingetrokken niet alsnog door adverteerders worden benaderd?  

Inmiddels heeft de ING op 17 maart jl. een open brief geschreven aan haar klanten waarin onder meer wordt aangegeven dat ING met diverse partijen in gesprek zal gaan voordat de proef wordt uitgevoerd.