Duitse kartelautoriteit legt boete op van EUR 8.2 miljoen voor verticale prijsbinding

maandag, 1 september 2014

Op 22 augustus jl. heeft de Duitse kartelautoriteit een boete opgelegd van maar liefst EUR 8.2 miljoen aan een leverancier van matrassen in Duitsland. De leverancier zou haar dealers hebben opgelegd tegen welke prijs zij de matrassen mochten doorverkopen, hetgeen in strijd is met het mededingingsrecht. Van 2005 tot 2009 kwam de leverancier met haar dealers overeen dat zij bepaalde strategische producten niet onder een bepaalde prijs mochten doorverkopen.

Op grond van het mededingingsrecht is het een leverancier niet toegestaan om een dealer op te leggen voor welke prijs zij de producten van de leverancier mag doorverkopen, ook wel ‘verticale prijsbinding genoemd’. Een dealer moet vrij zijn in het bepalen van zijn verkoopprijs. Dit ziet niet alleen op het direct opleggen van een vaste verkoopprijs of minimum verkoopprijs aan de dealer, maar ook op indirecte maatregelen zoals als het afhankelijk stellen van bonussen of kortingen van het gehanteerde prijsniveau van de dealer of dreigen met leveringsstop bij niet respecteren van een bepaald prijsniveau. Een leverancier mag wel advies verkoopprijzen verstrekken.

In dit geval dwong de Duitse leverancier de verkoopprijzen af in individuele gesprekken met onafhankelijke dealers, aldus de Duitse kartelautoriteit. Er was een algemene afspraak tussen de leverancier en dealers om niet onder een bepaalde prijs door te verkopen. Deze afspraak zag zowel op verkoop via internet alsmede fysieke winkels. In reactie op de toename van de verkoop via internet, selecteerde de leverancier in 2005 bepaalde dealers die zich mochten presenteren als “officiële online dealers” en gebruik maken van het logo op voorwaarde dat strategische producten niet onder een bepaalde minimum wederkoopprijs werden verkocht via internet. Niet naleving kon resulteren in een leveringsstop of verbod of gebruik van Google Adwords.

Kartelautoriteiten in Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, Denemarken en Polen hebben de afgelopen jaren diverse leveranciers (meestal van bekende merken) beboet of vervolgd voor verticale prijsbinding of het beperken van verkoop via internet.

Zo onderzocht de Duitse kartelautoriteit onder andere de selectieve distributie stelsels van Adidas en Asics in Duitsland. De Duitse kartelautoriteit was bezorgd dat de verkoopvoorwaarden van Adidas de verkoop via online platformen en vindbaarheid op zoekmachines beperkten. Het onderzoek werd gestaakt nadat Adidas beloofde verkoop via platforms als Ebay en Amazon niet te blokkeren en het gebruik van de naam ‘Adidas’ als zoekterm voor reclame doeleinden als Google Adwords toe te staan voor selectieve dealers, aldus de Duitse kartelautoriteit.

Een leverancier heeft een zekere vrijheid in het inrichten van haar distributiestelsel, zowel via fysieke winkels als via internet. Maar deze vrijheid is niet ongelimiteerd. De Duitse kartelautoriteit geeft een duidelijk signaal af aan de markt door deze recente boete.