Drie Europese onderzoeken lopen naar overtredingen van mededingingsregels bij online verkoop

06 februari 2017

De Europese Commissie heeft drie onderzoeken gestart om mogelijke inbreuken op de mededingingsregels bij de online verkoop van goederen en diensten te identificeren. De focus hiervan ligt op de verkoop van consumentenelektronica, videospellen, en hotelboekingen.

Eerder hebben we gesproken over het e-commerce sectoronderzoek uitgevoerd door de Europese Commissie. Er is toenemende aandacht voor inbreuken op de mededingingsregels bij online verkoop in heel Europa. In september zijn de eerste resultaten van het sectoronderzoek gepresenteerd, en het definitieve rapport wordt eind juni verwacht. Het uitgangspunt voor dit onderzoek was de minder dan verwachte groei van intra-Europese online handel.

Een direct resultaat van het e-commerce sectoronderzoek was dat er een Europees wetsvoorstel is ingediend om geo-blocking tegen te gaan. Geo-blocking is een vorm van discriminatie bij de online verkoop van goederen en diensten op basis van de nationaliteit of woonplaats van de klant. Het kan bijvoorbeeld gaan om het blokkeren van toegang tot websites of het niet kunnen plaatsen van een bestelling bij een online winkel, weigeren van levering of verzending naar het buitenland, of het toepassen van verschillende prijzen en voorwaarden afhankelijk van de nationaliteit, het land of de woonplaats van de klant.

Daarnaast hebben de onderzoeken aangetoond dat bedrijven veelvuldig gebruik maken van geo-blocking.

Op basis van de bevindingen van het sectoronderzoek is de Europese Commissie drie individuele onderzoeken gestart naar overtredingen van de mededingingsregels door verschillende bedrijfsgroepen bij de online verkoop van goederen of diensten. De onderzoeken hebben betrekking op:

– Producenten van consumentenelektronica, zoals Philips en Pioneer, die prijzen lijken te hebben opgelegd aan distributeurs van diverse huishoudelijke apparaten, notebooks en hi-fi producten
– Tour operators zoals Thomas Cook en TUI en hotels die mogelijk hebben gediscrimineerd bij het aanbieden van hotels aan consumenten op basis van hun nationaliteit of locatie
– Videogames die niet in andere landen kunnen worden gespeeld of geïnstalleerd vanwege het gebruik van ‘activeringscodes’, die alleen toegang geven aan consumenten in een bepaalde EU-lidstaat

Deze praktijken belemmeren volgens de Europese Commissie grensoverschrijdende aankopen en zorgen ervoor dat consumenten minder keus hebben en/of meer betalen. Bedrijven doen er daarom verstandig aan om hun distributiecontracten en internetverkoopbeleid te (laten) toetsen.

Wil je meer weten? Neem contact op met Minos van Joolingen of Esra van der Wolk.

Blijf je graag op de hoogte? Download dan onze eBooks en nieuwsbrieven.