De Nederlandse “elite” op het gebied van multichannel retailing in Europa

sector:

Retail & Franchise

12 augustus 2016

Dat multichannel retailing booming is, was al langer bekend. Zoals de naam al doet vermoeden, is multichannel het bedienen van consumenten via meerdere verkoopkanalen. Nederland hoort bij de top van de Europese Unie als het gaat om multichannel retailing. Met 25 procent van de bedrijven die elektronisch verkoopt, scoort Nederland in 2015 boven het EU-gemiddelde van 19 procent.[1] Onlangs onderzocht de Britse vaktitel Internet Retailing de vijfhonderd grootste multichannel retailers op ons continent. Wat blijkt? Onze Nederlandse multichannel retailers hebben hun zaakjes goed op orde.

Internet Retailing Europe Top 500     

Internet Retailing publiceerde de eerste editie van de Internet Retailing Europe Top 500 (“IREU Top 500). Internet Retailing heeft de grootste multichannel retailers in Europa en Zwitserland beoordeeld op hun performance aan de hand van zes criteria, te weten: strategie en innovatie, klant, operatie en logistiek, merchandising, merkbetrokkenheid en mobiel en cross-channel.

Apple, Bon Prix, Next, Decathlon, H&M en Zara behoren volgens Internet Retailing tot de elite, omdat zij het beste scoren op alle zes dimensies. Na de elite volgen de populaire retailers als Amazon, Ikea en Zalando.

Nederlandse multichannel retailers     

Nederland blijft niet verder ver achter op de elite. Een vijftal van oorsprong Nederlandse multichannel retailers zijn te vinden tussen plaats 51 en 100. Het gaat om Albert Heijn, bol.com, C&A, HEMA, en Hunkemöller.         

Albert Heijn en Hunkemöller hebben weliswaar geen overall top 50 plek, maar behoren wél tot de vijftig best presterende Europese retailers op het gebied van mobile en cross-channel. Daarnaast heeft bol.com een speciale vermelding gekregen in de IREU Top 500 vanwege de uitstekende zoekfunctie op haar website.     

De Nederlandse retailers doen het überhaupt goed als het op multichannel retailing aankomt. De gemiddelde laadtijd van de website van Nederlandse retailers is erg snel. Alleen Denemarken en Noorwegen gaan de Nederlandse retailers op dit gebied voor. Daarnaast blijkt Nederland de op één na snelste bezorgtijd te hebben van online bestelde artikelen. Koploper Duitsland bezorgt online bestelde artikelen in gemiddeld 4 werkdagen. Nederland volgt Duitsland op de voet met een gemiddelde van 4,1 werkdagen. Nederlands scoort ook hoog als het gaat om het gratis retourneren van online aangekochte artikelen. Duitsland staat in deze lijst op nummer 1, gevolgd door respectievelijk Oostenrijk en Nederland.

U kunt hier het gehele rapport van Internet Retailing vinden.

Internetverkoop

Internetverkoop wordt voor veel multichannel retailers een steeds belangrijker verkoopkanaal.

Internetverkoop levert echter met grote regelmaat juridische hordes op voor retailers, omdat zij veelal niet op de hoogte zijn van de voorschriften die gelden voor elektronische handel. In de snelle wereld van e-commerce verliezen retailers de eigenlijke essentie van ‘handel’ nogal eens uit het oog: handel is  overeenkomsten  sluiten, of er nou een ‘e’ voor staat of niet. Meer weten over de juridische do’s en don’ts bij internetverkoop? Wij helpen u graag verder. 

Meer informatie?

Mail vrijblijvend met onze specialisten Roxanne Hofman en Minos van Joolingen.

 

 

 

[1] https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/24/steeds-meer-webwinkels-in-detailhandel