BANNING treedt met succes op voor Parfumswinkel tegen gebruik handelsnaam Parfumswebwinkel

vrijdag, 8 juli 2016

Parfumswinkel en Parfumswebwinkel voeren beide een webwinkel voor onder andere parfums. Gelet op de zeer met haar handelsnaam overeenstemmende handelsnaam ‘parfumswebwinkel’ en de regelmatige confrontatie met daadwerkelijk in verwarring geraakte consumenten, is Parfumswinkel een procedure gestart bij de rechtbank Den Haag om aan het gebruik van ‘parfumswebwinkel’ een einde te maken. En met succes. De rechtbank is van oordeel dat Parfumswinkel een geldige handelsnaam is en dat de gelijkenis tussen de handelsnamen ‘parfumswinkel’ en ‘parfumswebwinkel’ zodanig is, dat de consument in verwarring kan raken en beide ondernemingen niet goed van elkaar weet te onderscheiden.

Parfumswinkel werd in deze procedure succesvol bijgestaan door de advocaten van BANNING N.V.

parfumswinkel’ is een geldige handelsnaam

De wet stelt als enige eis aan een geldige handelsnaam, dat het moet gaan om de naam waaronder een onderneming wordt gedreven. Andere eisen worden niet aan een geldige handelsnaam gesteld. De rechtbank oordeelt daarom dat ‘parfumswinkel’ een geldige handelsnaam is, omdat dit de naam is waaronder Parfumswinkel haar onderneming drijft.

parfumswinkel’ is geen aanduiding die in de branche algemeen gebruikelijk is geworden

Indien een term algemeen gebruikelijk is in een bepaalde branche, kan deze term weliswaar een geldige handelsnaam zijn, maar komt deze handelsnaam een minder grote beschermingsomvang toe. De gebruiker van een dergelijke handelsnaam kan dan mogelijk wel optreden tegen een handelsnaam die identiek is aan zijn eigen handelsnaam, maar niet tegen een handelsnaam die (voldoende) verschilt van zijn eigen handelsnaam.

De rechtbank oordeelt dat ‘parfums’ en ‘(web)winkel’ als zelfstandige termen weliswaar gebruikelijk zijn in de branche, maar dat de combinatie ‘parfums(web)winkel’ dat niet is. Deze term is geen aanduiding die in de branche algemeen gebruik is (geworden). Daarbij speelde onder andere een rol dat in de markt waarin beide partijen actief zijn, Parfumswinkel en Parfumswebwinkel de enige ondernemingen zijn wiens handelsnaam bestaat uit de combinatie ‘parfums’ (in meervoud) en ‘winkel’.

Sprake van verwarringsgevaar tussen ‘parfumswinkel’ en ‘parfumswebwinkel’

Het gebruik van een jongere handelsnaam kan door de gebruiker van een oudere handelsnaam worden verboden, indien ten gevolge van de geringe verschillen tussen beide handelsnamen sprake is van verwarringsgevaar. Dat houdt in dat het publiek de ondernemingen die deze handelsnamen voeren, met elkaar kan verwarren. Verwarringsgevaar kan ook aan de orde zijn, als het publiek bijvoorbeeld kan denken dat de ondernemingen economisch met elkaar zijn verbonden of de jongere handelsnaam met toestemming van de rechthebbende op de oudere handelsnaam wordt gebruikt.   

Volgens de rechtbank is sprake van verwarringsgevaar tussen ‘parfumswinkel’ en ‘parfumswebwinkel’.

Het enkele verschil tussen beide handelsnamen is het woord ‘web’. Deze toevoeging zal het publiek gemakkelijk over het hoofd zien. ‘Web’ is immers een woord van slechts 3 letters dan bovendien in de handelsnaam is ‘ingeklemd’ tussen de woorden ‘parfums’ en ‘winkel’.

De ondernemingsactiviteiten van Parfumswinkel en Parfumswebwinkel zijn daarnaast gelijk, aldus de rechter. In de branche waarin beide ondernemingen actief zijn, treft men veel ondernemingen aan die een handelsnaam voeren die bestaat uit een combinatie van ‘parfum’ en een term die te maken heeft met ‘kopen op internet’. Voorbeelden zijn Parfumwebshop, Parfumshop, Parfumoutlet, Parfum-online en Parfum-kopen. Parfumswinkel en Parfumswebwinkel zijn echter de enige ondernemingen die een handelsnaam voeren die bestaat uit de combinatie ‘parfums’ in het meervoud en ‘winkel’, waarbij de tussen-s ongebruikelijk is. Vanwege de veelheid aan andere handelsnamen, zal de consument de handelsnamen van Parfumswinkel en Parfumswebwinkel makkelijk door elkaar kunnen halen.

Parfumswinkel had bovendien te maken met gevallen van daadwerkelijke verwarring. Parfumswinkel werd regelmatig geconfronteerd met berichten van mensen die op zoek waren naar Parfumswebwinkel, maar contact opnamen met Parfumswinkel omdat zij kennelijk niet in staat bleken de handelsnamen van elkaar te onderscheiden. Deze daadwerkelijke gevallen van verwarring bevestigen volgens de rechtbank nog maar eens het verwarringsgevaar dat bestaat tussen ‘parfumswinkel’ en ‘parfumswebwinkel’.

De rechtbank legt Parfumswebwinkel een verbod op voor het gebruik van de handelsnaam parfumswebwinkel. Daarnaast dient Parfumswebwinkel de schade die Parfumswinkel heeft geleden door het gebruik van de handelsnaam ‘parfumswebwinkel’ te vergoeden en dient zij de volledige, door Parfumswinkel in deze procedure gemaakte advocaatkosten te vergoeden. 

Lees het vonnis hier.