BANNING Legal & Tax reageert in NRC op recordboetes in Europees vrachtwagenkartel

woensdag, 20 juli 2016

De Europese Commissie beboette 19 juli 2016 vijf truckproducenten voor hun betrokkenheid bij een prijskartel dat in totaal 14 jaar heeft geduurd (van 1997 tot 2011). Het totaal aan boetes bedraagt maar liefst EUR 2,9 miljard en is de hoogste boete van de Europese Commissie tot nu toe. Producenten MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco, Scania en DAF waren betrokken bij het kartel.

MAN ontsnapte aan een boete door het kartel te melden bij de Europese Commissie en verder mee te werken aan het onderzoek. Volvo/Renault, Daimler, Iveco en DAF troffen een schikking met de Europese Commissie in ruil voor 10% korting op hun boete. Scania weigerde te schikken, het onderzoek tegen haar loopt nog. BANNING blogde al eerder over het vrachtwagenkartel.

In het NRC reageert Minos van Joolingen op de schikking en de civiele schadeclaims die naar verwachting zullen volgen. Hij geeft onder andere aan dat het moeilijk zal worden voor de vrachtwagenproducenten om hun gedrag in een civiele procedure te ontkennen nu zij het kartel hebben erkend als onderdeel van de schikking. Hij verwacht dat de schadevergoedingen behoorlijk op kunnen gaan lopen in de civiele procedures.

Lees het artikel in het NRC d.d. 20 juli 2016 hier.