ACM bezoekt Schiphol en KLM

dinsdag, 23 juli 2013

De Autoriteit Consument & Markt (“ACM”) heeft vandaag bezoeken gebracht aan Schiphol en de KLM, om te controleren of beide bedrijven zich houden aan de Mededingingswet.

ACM controleert naar eigen zeggen of Schiphol en KLM zich aan bepaalde aanpassingen van de Mededingingswet gehouden hebben. ,,Het bezoek heeft als doel feitelijk vast te stellen hoe die samenwerking concreet is vormgegeven”, aldus de ACM.

Deze aanpassingen zijn in het verleden doorgevoerd naar aanleiding van een langlopend conflict tussen KLM en Schiphol. KLM vond dat Schiphol te weinig rekening hield met de concurrentiepositie van de luchtvaartmaatschappij en bovendien te veel geld stak in buitenlandse projecten.

De ‘Commissie Shared Vision’, onder leiding van Hans Alders, was het daarmee eens, waardoor nu onder meer aanpassingen in het tarievensysteem worden doorgevoerd.

Een woordvoerder van Schiphol bevestigde dat de ACM dinsdag langs is geweest. ‘Het was een aangekondigd bezoek en wij hebben onze medewerking verleend’. KLM krijgt woensdag de ACM over de vloer. De luchtvaartmaatschappij wil verder niet op de zaak ingaan.

ACM houdt toezicht op Schiphol om ervoor te zorgen dat alle luchtvaartmaatschappijen een redelijke prijs betalen voor het gebruik van de luchthaven. De tarieven zijn ook van invloed op de prijs die consumenten moeten neertellen voor een vliegticket.