5 tips over kleine lettertjes

woensdag, 21 augustus 2013

De komst van internet heeft het veel makkelijker gemaakt om – bijna onopgemerkt – wijzigingen aan te brengen in contracten. Vooral kleine lettertjes zijn risicovol, omdat men die vaak niet meer controleert. Hoe dit fout kan aflopen, blijkt uit zaak die komende maand in Rusland dient.

The Independent, een Britse krant, had onlangs een mooie anekdote. Er was eens een Russische consument, genaamd Dmitry Argarkov. Hij kreeg een nieuwe creditcard aangeboden – overigens zonder erom te vragen. De voorwaarden waren sterk in het voordeel van de creditcardmaatschappij. Dat deerde de heer Argarkov niet. Hij scande de voorwaarden in, veranderde in zijn voordeel, en stuurde ze terug naar de creditcardmaatschappij.

In plaats van het contract te controleren, liet de creditcardmaatschappij zich in de luren leggen. Zij accepteerde het ‘tegenvoorstel’ door de heer Agarkov een creditcard toe te sturen en de financiering te activeren. Daarmee stemde deze creditcardmaatschappij in met de volgende (aangepaste) voorwaarden:

  • Ongelimiteerd krediet
  • Geen kostenvergoeding
  • 0% rente

In dit geval duurde het twee jaar voordat de creditcardmaatschappij erachter kwam dat de heer Argarkov niet betaalde. De creditcardmaatschappij maakte vervolgens een rechtszaak aanhangig:

Earlier this week, a Russian court backed Mr Argarkov and ordered him to pay only the outstanding balance of 19,000 rubles (£371). “They [the bank] signed the documents without looking. They said what usually their borrowers say in court: ‘We have not read it’,” said the judge.

Not content with winning his day in court, Mr Argarkov is now taking matters further and trying to sue Tinkoff Credit Systems for 24 million rubles (£470,000) over its failure to honour the contract he created. For its part, the bank is counter-suing Mr Argakov for alleged fraud.

Hoe deze zaak gaat aflopen voor de heer Argarkov is ongewis. Misschien moet de creditcardmaatschappij hem alsnog een half miljoen euro betalen; of mogelijk gaat hij de cel in wegens fraude. De Russische rechtbank zal komende maand over dit geval oordelen.

5 takeaways

Uw bedrijf kan 5 lessen trekken uit deze anekdote:

  1. Voor zover nog niet gedaan, stel een duidelijk beleid op dat medewerkers goed naar de eigen kleine lettertjes moeten kijken, wanneer iemand een contract retourneert.
  2. Handhaaf dit beleid door middel van periodieke controles.
  3. Leg uw medewerkers ook individueel uit waarom het van groot belang is, dat zij altijd scherp blijven op mogelijke wijzigingen. Het kan voor uw bedrijf om grote belangen gaan, zoals de Russische zaak duidelijk aantoont.
  4. U kunt de kans op ‘ongelukken’ nog verder voorkomen, door niet uw eigen algemene voorwaarden toe te sturen, maar te verwijzen naar een eigen website, waarop deze zijn gepubliceerd. Dit is onder omstandigheden rechtsgeldig. Laat u in dit geval goed adviseren.
  5. Ten slotte verdient het aanbeveling in een contract op te nemen, indien kleine lettertjes wel meegestuurd worden, dat deze niet veranderd zijn. Op die wijze voorkomt uw bedrijf hopelijk de penibele situatie van de Russische creditcardmaatschappij.