Halfjaarbericht ConsuWijzer: ongevraagde abonnementen is ergernis nummer één

donderdag, 27 juli 2017

Telefonisch ongewenst een abonnement aangeboden krijgen waar je vervolgens heel lastig vanaf komt: dat is op dit moment ergernis nummer 1 van consumenten. Dit blijkt uit de halfjaarcijfers van ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Het gaat om abonnementen op kortingswebsites, hotelacties, prijsvragen en andere diensten.

ConsuWijzer ontvangt opvallend veel meldingen over agressieve telefonische verkoop van abonnementen. Uit de meldingen blijkt dat consumenten zich onvoldoende realiseren wat hun rechten zijn. Zij laten zich onder druk zetten om te betalen voor zo’n ongevraagd abonnement, terwijl ze er nooit schriftelijk mee hebben ingestemd.

Bernadette van Buchem, directeur Directie Consumenten bij de ACM: “Het is laf dat dit soort telemarketeers zich richten op kwetsbare consumenten, zoals ouderen. Daarom is het belangrijk dat consumenten hun rechten kennen en weten wat ze kunnen doen.  We roepen consumenten op alleen te betalen als zij schriftelijk hebben ingestemd. Alleen dan zijn dit soort praktijken niet meer interessant voor bedrijven.”

ACM gaat de komende tijd scherp toezien op de naleving van het schriftelijkheidsvereiste en de regels voor telemarketing. De ACM zal niet aarzelen om op te treden tegen bedrijven die de regels niet naleven.

Schriftelijke toestemming nodig bij telefonische verkoop

Verkoopt een bedrijf telefonisch een abonnement?  Dan moet hij het aanbod eerst schriftelijk toesturen. Pas als je schriftelijk hebt ingestemd is er sprake van een overeenkomst. Schriftelijk instemmen houdt in dat je je handtekening op het aanbod zet. Of dat je een email of brief stuurt waarin je verklaart dat je ermee akkoord bent. Zonder handtekening of schriftelijke bevestiging is de overeenkomst niet geldig. Je hoeft dan niet te betalen. Dit is het zogenaamde ‘schriftelijkheidsvereiste’.

Betaal ook niet als je een incassobrief krijgt of als een incassobureau dreigt met dagvaarding of hoge kosten. Heb je hiermee te maken? Kijk dan op ConsuWijzer.nl voor meer informatie.

Meer informatie over het sluiten van een overeenkomst via telemarketing 

Andere feiten en cijfers van ConsuWijzer

Veel consumenten weten de weg naar ACM’s voorlichtingswebsite Consuwijzer.nl te vinden. De site werd het afgelopen half jaar 1,4 miljoen keer bezocht. De ruim honderd voorbeeldbrieven op de website zijn samen bijna 210.000 keer bekeken. De klantadviseurs van ConsuWijzer beantwoordden 28.000 telefoontjes en e-mails van consumenten. En ConsuWijzer’s Facebook-posts hadden een uniek bereik van 1,1 miljoen mensen. ConsuWijzer heeft inmiddels 42.000 Facebook-vrienden.

Populairste thema’s op consuwijzer.nl

Pagina’s die het meest bezocht werden:

  • Wat kan ik doen tegen agressieve telemarketing?
  • Hoe werkt het bel-me-niet register? Hoe blokkeer ik nummers?
  • Hoe kom ik van een ongevraagde vervolgzending of ongevraagd abonnement af?
  • Hoe zeg ik mijn abonnement of contract op?
  • Hoe kun je protesteren tegen stilzwijgende verlenging?
  • Het product deugt niet, wat kan ik doen? Heb ik recht op garantie?
  • Nieuwe wettelijke tarieven voor mobiel internetten en sms-en in andere EU-landen (roaming).

Resultaten op het gebied van consumentenrecht

Meldingen van consumenten helpen de ACM signaleren welke bedrijven de regels overtreden, zodat zij daartegen kan optreden. Bijvoorbeeld door een waarschuwing of boete te geven. Die boetes kunnen oplopen tot 900.000 euro per overtreding. In de eerste helft van 2017 trad ACM met­­ succes op tegen tientallen bedrijven. Een greep uit de resultaten:

  • Energieleverancier Oxxio kreeg een miljoen euro boete omdat het klantgegevens niet correct registreerde. Daardoor konden klanten lastiger overstappen van andere aanbieders.
  • Dankzij ingrijpen door de ACM kun je prijzen van nieuwe auto’s nu beter vergelijken. Aanbieders van auto’s mogen niet langer misleidende prijzen adverteren waarin niet alle onvermijdbare kosten zijn inbegrepen.
  • Consumenten moeten bij de verkoop of verhuur van hun woonhuis een verplicht energielabel hebben. De informatie die consumenten krijgen over de prijs en dienstverlening van een verplicht energielabel is mede door interventie van ACM verbeterd.
  • ACM stelde richtlijnen op voor het publiceren van online reviews en lichtte consumenten voor over de betrouwbaarheid van klantbeoordelingen.
  • ACM heeft samen met de Autoriteit Persoonsgegevens de website stemwijzer.nl aangesproken over de veiligheid op hun website en het gebruik van cookies, zodat consumenten beschermd een stemadvies konden genereren.
  • Energieleveranciers riskeren sinds 1 juli een boete als zij geen duidelijke en controleerbare energierekeningen aan klanten sturen.

Meld uw klacht bij Consuwijzer.

Bron: www.acm.nl