Evert van Gelderen in uitzending BNR over portretrecht van Max Verstappen

26 januari 2017

Vanmiddag was Evert van Gelderen  te horen bij BNR in een item over het portretrecht van Max Verstappen.

Online supermarkt PicNic had een commercial gemaakt met een look-a-like van Verstappen. Het management van Verstappen eist naar verluidt een vergoeding van
€ 350.000.

Max verstappen treedt op tegen commercial van supermarkt PicNic

In de officiële reclame die hij voor Jumbo maakte, bezorgde (de échte) Max Verstappen boodschappen in zijn Formule 1-auto. In de commercial van PicNic bezorgt de look-a-like-Verstappen ook boodschappen; dit keer in een PicNic-wagen.

Het portretrecht en bekende personen

In Nederland is het in principe toegestaan om een foto/portret van iemand anders te maken en te gebruiken, tenzij de geportretteerde een redelijk belang heeft.

Een redelijk belang kan bijvoorbeeld een privacybelang zijn, maar ook een commercieel belang. Zo kun je meestal optreden tegen het gebruik van je portret in een reclame, omdat je zonder toestemming met een bepaald product wordt geassocieerd. Bekende mensen hebben daarnaast soms nog een zogenaamde ‘verzilverbare populariteit’; ze kunnen voor hun portret normaal gesproken geld vragen. Dan is het in strijd met het portretrecht om het portret te gebruiken zonder een vergoeding te betalen. Dat een reclame grappig wordt gevonden, maakt dit niet anders. Het gaat immers om een commerciële boodschap.

De uitzending

Luister hier het item, waarin op de commercial wordt ingegaan.