Om een concurrentievoorsprong te verwerven, is het gebruikelijk dat bedrijven zich richten op het opbouwen van goodwill, knowhow en commerciële informatie. De bescherming van deze waardevolle bedrijfsmiddelen kan niet altijd worden gegarandeerd door het intellectueel eigendomsrecht. In een recente uitspraak in kort geding van de rechtbank Den Haag wordt de complexiteit van het optreden tegen concurrenten die gebruik maken van bedrijfsinformatie van anderen benadrukt. Vandaar de noodzaak voor ondernemers om hun bedrijfsinformatie goed te beschermen.
De rivaliteit tussen huis-aan-huisbladen ‘De Scheveningsche Courant’ en ‘De Scheveninger’
De uitgever van het huis-aan-huisblad De Scheveningsche Courant, HKM, financiert het blad door middel van advertenties. De gedaagde was eerst de directeur en (indirect) aandeelhouder van HKM, en was verantwoordelijk voor de verkoop van de advertenties. Na zijn ontslag, begon hij echter zijn eigen huis-aan-huisblad, De Scheveninger, te verspreiden.
Een geval van oneerlijke concurrentie?
HKM beweert onder andere dat er sprake is van oneerlijke concurrentie en sluikse imitatie door de ex-directeur. Ze beschuldigen hem ervan een krant te hebben gemaakt die bijna identiek is aan De Scheveningsche Courant. Bovendien gebruikt hij de commerciële kennis die hij bij HKM opdeed om adverteerders te laten overstappen naar zijn krant, De Scheveninger.
Niettemin heeft de rechter dit punt van mening niet bevestigd. Hij bevestigt dat De Scheveninger een grote concurrent is van De Scheveningsche Courant, maar merkt op dat het een concurrent in principe vrij staat om een nieuw huis-aan-huisblad uit te geven, hoe bitter dat ook voor HKM is. Het is pas onrechtmatig om te profiteren van het bedrijfsdebiet van een ander als er een concurrentie- of relatiebeding is of als er bijzondere omstandigheden zijn.
Is er sprake van slaafse nabootsing?
HKM beschuldigde de ex-directeur ook van slaafse nabootsing - dat hij De Scheveninger maakte als een kopie van De Scheveningsche Courant. De rechter daarentegen stelt dat de verschillen tussen de twee zichtbaar zijn en er geen sprake is van enige verwarring onder het publiek. Bovendien heeft De Scheveningsche Courant geen eigen gezicht in de markt volgens de rechter. Daarentegen hebben de twee kranten duidelijk verschillende esthetiek - de positie van hun foto's en logo's verschilt bijvoorbeeld.
Belangrijke tips
Voor bedrijven is het cruciaal om bedrijfsinformatie te beschermen. Dit kan worden gedaan door middel van goed geformuleerde contractuele afspraken zoals geheimhoudings-, relatie- en concurrentieclausules. Het ontbreken van dergelijke preventieve maatregelen zou dit geval mogelijk een andere wending hebben gegeven.
Meer informatie nodig?
Als u vragen hebt over oneerlijke concurrentie met bedrijfsinformatie of wilt u weten hoe u uw bedrijfsinformatie efficiënt kunt beschermen, kunt u contact opnemen met Ranee van der Straaten of Floris de Vriend.