Britse kartelwaakhond beboet internet minimumadviesprijzen
PublicatiesMededinging & Regulering
De Britse kartelwaakhond beboette afgelopen week koelkastleverancier ITW Limited voor het beperken van de advertentieprijzen die dealers op internet mochten hanteren. De boete bedraagt bijna 2,3 miljoen Britse pond. De koelkastleverancier hanteerde tussen 2012 en 2014 minimum advertentieprijzen voor internetverkoop. Wanneer dealers op internet beneden de minimumprijs adverteerde, dreigde ITW met sancties zoals het verhogen van de kostprijs of het stoppen van leveringen.
Verticale prijsbinding Op grond van het mededingingsrecht is het een leverancier niet toegestaan om een dealer voor te schrijven voor welke prijs zijn producten moeten worden doorverkocht (‘verticale prijsbinding’). Een leverancier mag dit evenmin bereiken door kortingen of bonussen afhankelijk te stellen van een bepaald prijsniveau van de distributeur of het dreigen met leveringsstop bij niet respecteren van een bepaald prijsniveau. Een leverancier mag wel advies verkoopprijzen geven.
Internet minimum adviesprijzen Een ander fenomeen dan klassieke verticale prijsbinding zijn de zogenoemde IMAP (Internet Minimum Advertised Price) afspraken. Wat IMAP afspraken in feite doen is een prijsvloer zetten voor internetadvertenties. Dealers mogen niet onder de minimumprijs adverteren voor bepaalde producten. De offline variant staat bekend als MAPP (Minimum Advertised Price Policy). In een
eerdere speech uitte de Engelse kartelwaakhond al haar zorgen over IMAP clausules. De speech kwam nadat zij
in 2014 producenten en verkopers van scootmobielen beboette voor het beperken van internetverkoop, onder andere door het verbieden van internetadvertenties beneden de adviesprijzen. In theorie verbied het hanteren van (internet) minimumadvertentieprijzen wederverkopers niet om een lagere prijs voor het product te rekenen. De Britse mededingingsautoriteit vond in bovengenoemde zaak echter een duidelijke link tussen advertentie- en verkooprijzen op internet. Het hanteren van internet minimumadvertentieprijzen zou dealers verhinderden hun eigen verkoopprijs te bepalen. In de praktijk kunnen (internet) minimumadvertentieprijzen dus werken als een vorm van verticale prijsbinding. Eerder deze maand
beboette de Engelse kartelwaakhond ook al een leverancier van sanitair voor het opleggen van internetverkoopprijzen en stuurde zij waarschuwingsbrieven naar andere leveranciers in dezelfde sector.
Nederland Tot nu toe heeft de Nederlandse kartelautoriteit (ACM) weinig belangstelling getoond in afspraken tussen leveranciers, distributeurs en retailers. Zij stelt slechts in te grijpen wanneer er een duidelijk risico op schade voor consumenten bestaat. Daarmee handelt zij in lijn met bijvoorbeeld de Amerikaanse en Australische mededingingsautoriteiten die voor een meer gebalanceerde beoordeling van verticale prijsbinding pleiten (namelijk dat dit niet altijd schadelijk hoeft te zijn voor de mededinging). Toezichthouders in andere landen, met name Duitsland, Oostenrijk en Engeland hebben een andere opvatting en leggen regelmatig forse boetes op voor verticale prijsbinding. Oplettendheid is dus geboden voor partijen die grensoverschrijdend(e) zaken doen.
Meer weten?
Mail vrijblijvend met Esra van der Wolk (LinkedIn hier en website hier) of één van de andere specialisten van de sectie Mededinging & Aanbesteding van BANNING N.V.