Skip to Content

BNR Interviewt BANNING: Een Diepgaand Gesprek Over het Truckkartel-probleem

Publicaties Mededinging & Regulering
BNR interviewde Adriaan Buyserd, advocaat bij BANNING Advocaten, in een boeiend gesprek over überhaupt één van de grootste kartelschadezaken in de geschiedenis. Herinner je je de schokkende situatie op 19 juli 2016 toen de Europese Commissie een ongekend forse boete oplegde aan vijf vrachtwagenfabrikanten wegens kartelvorming tussen 1997 en 2011. Dit beruchte 'Truckkartel' bestond uit DAF, Volvo/Renault, Daimler en Iveco die ervoor kozen om de zaak te schikken. De totale boete aan de EU bedroeg EUR 2,9 miljard, voornamelijk wegens verboden prijsafspraken. MAN, die zelf het kartel bij de autoriteiten aankaartte, kreeg geen boete, terwijl Scania weigerde schuld toe te geven en ervoor koos om de zaak grondig uit te vechten.

Na deze overheidsgestuurde boetes behaalde bij de civiele rechter zogenaamde 'follow-on procedures' toenemen situtaies, waarbij getroffen bedrijven trachten schadevergoeding te krijgen. De slachtoffers van het Truckkartel beweren dat zij jarenlang te veel hebben betaald voor de aankoop van middelgrote en grote vrachtwagens aan de kartelfabrikanten.

Recentelijk heeft MKB-Claim aangekondigd dat het de eerste partij in Nederland is die een rechtszaak start tegen de truckfabrikanten. De claimorganisatie vertegenwoordigt 3000 bedrijven, voornamelijk transportbedrijven, die beweren dat zij voor elke vrachtwagen vele duizenden euro's te veel hebben betaald. Hoewel MKB-Claim hoopt een schikking te treffen, blijven de beboete fabrikanten volhouden dat deze klanten geen schade hebben geleden. De verwachting is dat de fabrikanten de claim zullen aanvechten door te stellen dat de te veel betaalde prijzen aan hun eigen klanten zijn doorberekend.

BNR nodigde Adriaan Buyserd uit om zijn gedachten te delen over dit mededingingsgeschil. Volgens hem:
  • In dit soort zaken, die vaak complex en gedetailleerd zijn, is het helder dat kartelschadezaken zeer ingewikkeld en tijdrovend zijn. Dit is een relatief nieuw gebied en er zijn nog maar weinig duidelijke voorbeelden in de rechtspraak. Deze zaken vergen expertise op het hoogste niveau.
  • In andere EU-landen, zoals Ierland en het VK, zijn al kartelclaims ingediend bij de nationale rechtbank. Deze claims lopen op tot miljarden euro's. Indien ze worden toegekend, zou dit een zware klap zijn voor de voormalige deelnemers aan het kartel.
  • Bij een kartelschadezaak is het niet alleen van belang om kennis van zaken te hebben, maar ook om te beschikken over professionele begeleiding. Er zijn maar enkele grote advocatenkantoren met ervaring in het navolgen van dit soort kartelclaims.
  • Een super-specialist op dit gebied, zoals Hausfeld & Co, heeft reeds een eigen kartelclaim in voorbereiding. Zij vertegenwoordigen TVM Verzekeringen en brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN).
  • Blijf je graag op de hoogte? Je kunt onze eBooks en nieuwsbrieven hier downloaden. Heb je vragen of wil je meer informatie over het Truckkartel? Stuur een e-mail naar Martijn Jongmans. Hier zijn de contactgegevens van Martijn Jongmans ( Contact, LinkedIn) en Adriaan Buyserd (Contact, LinkedIn).