BNR interviewde Adriaan Buyserd, advocaat bij BANNING Advocaten, over de goede en kwade kansen van één van de grootste kartelschadezaken aller tijden. Op 19 juli 2016 legde de Europese Commissie aan vijf vrachtwagenfabrikanten
een recordboete op voor kartelvorming tussen 1997 en 2011. In dit 'Truckkartel' kozen DAF, Volvo/Renault, Daimler en Iveco ervoor te schikken. Zij moesten de EU in totaal EUR 2,9 miljard betalen, onder meer voor het maken van verboden prijsafspraken. MAN, die het kartel in Brussel opbiechtte, kreeg geen boete. Scania, ten slotte, weigerde schuld te bekennen. Zij koos er als enige voor om de zaak ten gronde uit te procederen.
Na de publiekrechtelijke boetes, kunnen bij de civiele rechter zogenaamde 'follow-on procedures' worden aangebracht. Daarbij proberen kartelslachtoffers hun schade te verhalen. Zij menen dat zij jarenlang teveel hebben betaald aan de kartelfabrikanten, telkens wanneer zij een middelgrote of grote vrachtwagen aan moesten schaffen.
Gisteren stelde MKB-Claim in Nederland de eerste partij te zijn die naar de rechter stapt. De claimorganisatie treedt op namens 3000 bedrijven. De achterban, met name transportbedrijven, zou per vrachtwagen vele duizenden euro’s te veel hebben betaald. Zij willen schadevergoeding. MKB-Claim hoopt op een schikking. Maar de beboete truckfabrikanten vinden dat deze afnemers geen schade hebben geleden. Mogelijk wordt het verweer gevoerd, dat deze afnemers het teveel betaalde op hun beurt hebben doorberekend aan hun eigen klanten.
BNR vroeg
Adriaan Buyserd wat een in mededingingsrecht gespecialiseerd advocatenkantoor zoals BANNING Advocaten hiervan denkt:
- Op zijn minst is duidelijk dat het bij kartelschadezaken om lange, gecompliceerde procedures gaat. Het onderwerp staat pas sinds enkele jaren volop in de belangstelling. De rechtspraak is nog volop in ontwikkeling. Het gaat om complex, hoogspecialistisch werk.
- In andere EU lidstaten, zoals Ierland en het Verenigd Koninkrijk, zijn reeds kartelclaims aangebracht bij de nationale rechter. Het gaat daar om forse miljardenclaims. Indien die toegewezen worden, is dit een zware klap voor de voormalige karteldeelnemers.
- Naast de inhoudelijk kant, moet bij een kartelschadezaak ook de professionele ondersteuning kans van slagen hebben. Maar een zeer klein aantal grote advocatenkantoren heeft ervaring met het uitprocederen van dergelijke kartelclaims.
- Een superspecialist op dit gebied, Hausfeld & Co, heeft een eigen kartelclaim in voorbereiding. Zij treedt op namens TVM Verzekeringen en brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN).
Op de hoogte blijven? Download hier onze eBooks en nieuwsbrieven.
Meer informatie of vragen over het Truckkartel?
Mail vrijblijvend met Martijn Jongmans (
Contact,
LinkedIn) of Adriaan Buyserd (Contact,
LinkedIn)