Verboden om reclame te maken voor Maurice de Hond

expertise:

Mededinging & Regulering

nieuwsbrief:

Wilt u meer weten over dit onderwerp, schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

12 augustus 2009

De Reclame Code Comissie (RCC) heeft geoordeeld dat de reclamecampagne waarin Maurice de Hond de energiemaatschappij aanprijst niet geoorloofd is. De bestreden reclamecampagne bevat advertenties en een televisiereclame waarin Maurise de Hond stelt dat uit zijn onderzoek blijkt dat 94% van de huishoudens teveel betaalt voor energie.

De RCC oordeelt dat de reclame-uitingen in strijd zijn met artikel 11.2 NRC. Dit artikel bepaalt dat het verboden is om reclame te maken voor personen die ?krachtens hun deelname aan programma’s geacht kunnen worden gezag, respectievelijk vertrouwen te hebben bij een bepaalde publieksgroep?. In de reclame wordt zeer duidelijk op het vertrouwen ingespeeld, De Hond verwijst daarin immers naar zijn eigen onderzoek. Volgens de Commissie heeft De Hond een te groot gezag als onafhankelijk deskundige en mag daarom niet specifiek een product aanprijzen.

De Nederlandse Energiemaatschappij was toch al van plan half augustus met de reclame te stoppen maar heeft inmiddels beroep aangetekend tegen de uitspraken.

Bron: Reclame Code Commissie