Misleidende reclame voor toiletreiniger

expertise:

Intellectueel Eigendomsrecht

nieuwsbrief:

Wilt u meer weten over dit onderwerp, schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

31 december 2000

De Britse fabrikant van reinigingsmiddelen Reckitt Benckiser mag de televisiereclame voor toiletreiniger Harpic Max niet meer uitzenden. De rechtbank in Amsterdam heeft bepaald dat de reclame ongeoorloofd en misleidend is voor consumenten.

Unilever heeft een rechtszaak aangespannen tegen concurrent Reckitt Benckiser. Volgens Unilever plaatste de reclame bleekmiddelen, waaronder die van Glorix, ten onrechte in een slecht daglicht.

Glorix vs Harpic Max

Bleekmiddel zoals Glorix en zure reinigers zoals Harpic Max zijn verschillende producten voor verwijdering van verschillende soorten vlekken, stelde Unilever. In de televisiereclame claimt de Britse fabrikant dat Harpic Max in één keer overal hardnekkige vlekken in de wc-pot verwijdert.

Volgens de rechtbank kan Reckitt Benckiser deze beweringen niet bewijzen. Het is bovendien onjuist en denigrerend om de persoon in de reclame die het toilet schoonmaakt met bleekmiddel allerlei gereedschappen te laten gebruiken om te suggereren dat dit voor Harpic Max niet nodig zou zijn, aldus het vonnis (ANP).