Consumentenautoriteit legt Keukenkampioen en Keukenconcurrent recordboete op

expertise:

Mededinging & Regulering

nieuwsbrief:

Wilt u meer weten over dit onderwerp, schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

21 januari 2010

Uit onderzoek van de Consumentenautoriteit is gebleken dat Keukenkampioen en Keukenconcurrent hun klanten hebben gevraagd 12 tot 5 dagen voor levering van de keuken het gehele bedrag te betalen. Hiermee hebben de keukenzaken in strijd gehandeld met de regels over de (aan)betaling van de Centrale Branchevereniging Wonen (CBW), waarbij beide keukenzaken zijn aangesloten. Om die reden heeft de Consumentenautoriteit beide keukenzaken ieder een boete van 110.000 euro opgelegd.

In de regels van CBW is opgenomen dat de winkelier de klant bij het kopen van een keuken mag vragen om maximaal 15% van het bedrag vooruit te betalen. Het restbedrag moet de klant bij levering van de keuken voldoen. Doordat de keukenzaken de klanten voor levering van de keuken verzochten het gehele bedrag te betalen, liepen de klanten een onnodig risico. Want als Keukenconcurrent en Keukenkampioen tussen betaling en levering van de keuken failliet zouden gaan, bestaat de mogelijk dat klanten het gehele bedrag kwijt zijn.

Om ervoor zorg te dragen dat deze keukenzaken zich ook in de toekomst aan de regels zullen houden, heeft de Consumentenautoriteit naast de opgelegde boete ook een ‘last onder dwangsom’ opgelegd. Iedere dag dat de bedrijven zich niet aan de regels houden krijgen zij een boete van 5000 euro per dag met een maximum van 200.000 euro opgelegd.

Als reactie op de opgelegde boetes hebben Keukenkampioen en Keukenconcurrent laten weten dat zij de standaard orderformulieren op het punt van ‘betaling’ zullen aanpassen. Beide bedrijven hebben wel bezwaar gemaakt tegen het besluit van de Consumentenautoriteit, omdat zij van mening zijn dat een bankoverschrijving, die enkele dagen voor aflevering wordt gedaan, niet als een aanbetaling kan worden beschouwd. Bij een aanbetaling gaat het volgens hen om een betaling die wordt gevraagd bij afsluiting van de overeenkomst.

De Consumentenautoriteit kwam deze handelswijze op het spoor via de tiplijn van www.consuwijzer.nl