Consumentenautoriteit beboet vijf elektronicaondernemingen voor misleiding consumenten over garantie

expertise:

Mededinging & Regulering

nieuwsbrief:

Wilt u meer weten over dit onderwerp, schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

11 oktober 2011

De Consumentenautoriteit heeft vijf elektronicaondernemingen boetes opgelegd van EUR 90.000 per bedrijf voor het misleiden van consumenten over hun garantierechten. De ondernemingen informeerden consumenten onjuist en misleidend over hun rechten na afloop van de periode van fabrieksgarantie.

Naar aanleiding van meldingen die bij ConsuWijzer binnen kwamen, heeft de Consumentenautoriteit de bedrijfsvoering van elektronicaondernemingen in Nederland onderzocht. Bedrijven zijn en worden nader onderzocht, onder andere op de communicatie over en de naleving van de garantieregels. En dat blijft de Consumentenautoriteit komende tijd ook doen.

Voor nu is aan de volgende ondernemingen een boete van EUR 90.000 opgelegd:

  1. BCC
  2. De Block
  3. De Harense Smid
  4. Mikro Electro
  5. Scheer [AMP] Foppen

De beboete ondernemingen hebben beroep c.q. bezwaar aangetekend tegen de opgelegde boetes.

Last onder dwangsom

Een zesde bedrijf, Correct, heeft een last onder dwangsom opgelegd gekregen om haar algemene voorwaarden op het punt van de vermelding van de garantierechten aan te passen. Deze dwangsom bedroeg EUR 10.000 per week, voor elke week waarin Correct niet aan de last zou voldoen, met een maximum van EUR 250.000. Correct heeft inmiddels, tijdig, haar algemene voorwaarden aangepast.

(Bron: consumentenautoriteit)