Amazon kan de ‘beste prijs clausule’ niet langer opleggen: Een verandering in het beleid

27 augustus 2013

Amazon laat haar ‘beste prijsclausule’ voor verkopers varen, onder druk van de Duitse mededingingsautoriteit. Wanneer verkopers in het verleden een product op Amazon wilden verkopen, werden zij gedwongen dit tegen de laagste prijs te doen. Deze prijsdwang werd met argwaan bekeken vanuit het oogpunt van mededingingsrecht. De Duitse mededingingsautoriteit, het Bundeskartellamt, had hier reeds bezwaar tegen gemaakt, met name in het kader van online hotelreserveringen.

Vandaag verwijst het Duitse Handelsblatt naar uitspraken van de voorzitter van het Bundeskartellamt: “Het Bundeskartellamt heeft een proces opgestart omdat Amazon verkopers verbood hun producten op andere online platforms goedkoper te verkopen dan op Amazon. Dit was bijvoorbeeld het geval wanneer producten zowel via Amazon als via het online veilinghuis Ebay of de eigen websites van de verkopers werden aangeboden. Met deze zogenaamde prijspariteitsclausule zou Amazon “het algemene kartelverbod kunnen schenden”, aldus Andreas Mundt, voorzitter van het kartelbureau. Het wordt nu nagegaan of de terugtrekking van Amazon voldoende is om de procedure stop te zetten.”

De ‘beste prijsclausule’, of prijspariteitsclausule, is al langer onderwerp van discussie. In essentie geloven sommige autoriteiten, zoals het Bundeskartellamt, dat een ‘beste prijsclausule’ niet alleen de prijsconcurrentie tussen concurrenten en verkoopkanalen uitschakelt, maar het ook moeilijker maakt voor nieuwe concurrenten om de markt te betreden. Ze achten de effecten hiervan in strijd met het mededingingsrecht.

Is Amazon op weg naar Nederland?

Dit is niet alleen relevant voor Duitsland. Vandaag deden geruchten de ronde dat Amazon binnenkort naar Nederland komt. Dit blijkt niet alleen uit het sterk toegenomen aantal Nederlandse titels dat Amazon recentelijk aan zijn aanbod heeft toegevoegd: “De geruchten houden nu al twee jaar aan, maar het lijkt erop dat Amazon nog voor het einde van dit jaar naar Nederland komt. Een belangrijke indicatie is de ontwikkelingsafdeling die de Amerikaanse webwinkel eerder dit jaar in Delft heeft geopend.”

Brede relevantie

De actie van het Bundeskartellamt maakt deel uit van een bredere aanval op de ‘beste prijsclausule’. Er zijn immers allerlei dominante online spelers die in staat zijn een ‘beste prijsclausule’ af te dwingen bij hun leveranciers of verkopers. BANNING Advocaten rapporteerde hierover in het septembernummer van Hospitality Management, specifiek gericht op de markt voor hotelreserveringen.

Meer weten?

Stuur vrijblijvend een e-mail naar Adriaan Buyserd.

Op de hoogte blijven?

Download hier onze eBooks en nieuwsbrieven.