ACM brengt een bezoek aan Schiphol en KLM: Een diepgaande blik op de Nederlandse luchtvaartindustrie

22 juli 2013

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft vandaag onaangekondigde bezoeken gebracht aan zowel Schiphol als KLM. Doel? Het nagaan of de bedrijven zich houden aan de Mededingingswet.

ACM heeft naar eigen zeggen het doel om te controleren of Schiphol en KLM zich houden aan de nieuwe aanpassingen van de Mededingingswet. “Het doel van deze bezoeken is om vast te stellen hoe deze samenwerking in de praktijk is uitgewerkt”, aldus de ACM.

Deze wijzigingen zijn in het verleden geïmplementeerd naar aanleiding van een lang aanhoudend conflict tussen KLM en Schiphol. KLM beweerde dat Schiphol niet genoeg rekening hield met hun concurrentiepositie en daarnaast te veel investeerde in buitenlandse projecten.

De ‘Commissie Shared Vision’, onder leiding van Hans Alders, was het eens met deze bewering. Hierdoor worden er onder andere aanpassingen in het tariefsysteem geïmplementeerd.

Een woordvoerder van Schiphol bevestigde dat ACM inderdaad dinsdag op bezoek is geweest. “Het was een gepland bezoek en we hebben volledig meegewerkt”, aldus de woordvoerder. KLM zal woensdag ook het ACM-bezoek ontvangen, maar wil verder niet reageren.

ACM houdt toezicht op Schiphol om ervoor te zorgen dat alle luchtvaartmaatschappijen een eerlijke prijs betalen voor het gebruik van de luchthaven. De tarieven zijn ook van invloed op de prijs die passagiers betalen voor hun vliegtickets.

Wil je meer weten?

Neem gerust contact op met Minos van Joolingen via email voor meer informatie.

Wil je op de hoogte blijven?

Download hier onze eBooks en nieuwsbrieven.