5 Handige Tips over het Lezen en Begrijpen van de Kleine Lettertjes

20 augustus 2013

Met de komst van internet is het makkelijker geworden om – haast ongemerkt – wijzigingen aan te brengen in contracten. Vooral de zogenaamde ‘kleine lettertjes’ zijn een risicofactor, omdat deze vaak niet meer worden gecontroleerd. De mogelijke gevolgen van deze praktijk worden geïllustreerd door een opmerkelijke zaak die volgende maand in Rusland voor de rechter komt.

Een recent artikel in The Independent, een Britse krant, belichtte een bijzondere anekdote. Het verhaal gaat over een Russische consument, Dmitry Argarkov genaamd. Argarkov ontving een aanbod voor een nieuwe creditcard – zonder dat hij hiervoor gevraagd had. De voorwaarden van de creditcard waren sterk in het voordeel van de creditcardmaatschappij. Maar in plaats van het aanbod af te slaan, besloot Argarkov de voorwaarden te scannen, in zijn voordeel te wijzigen en terug te sturen naar de creditcardmaatschappij.

De creditcardmaatschappij, die het contract niet opnieuw controleerde, werd hiermee in de maling genomen. Ze accepteerden het ‘aangepaste’ voorstel door Argarkov een creditcard toe te sturen en de financiering te activeren. Dit betekende dat de creditcardmaatschappij instemde met de door Argarkov aangepaste voorwaarden: onbeperkt krediet, geen kostenvergoeding en 0% rente.

De creditcardmaatschappij ontdekte pas na twee jaar dat Argarkov niet betaalde. Ze spanden vervolgens een rechtszaak tegen hem aan, waarbij een Russische rechtbank de zijde van Argarkov koos en hem opdroeg alleen het uitstaande saldo van 19.000 roebel (ongeveer £371) te betalen. Nu is Argarkov van plan om de creditcardmaatschappij aan te klagen voor 24 miljoen roebel (ongeveer £470,000) omdat ze het door hem aangepaste contract niet naleefden.

De afloop van deze zaak is nog onzeker. De creditcardmaatschappij zou Argarkov nog een half miljoen euro kunnen moeten betalen, of Argarkov zou veroordeeld kunnen worden voor fraude. De Russische rechtbank zal volgende maand over deze zaak oordelen.

Deze anekdote biedt vijf waardevolle lessen voor uw bedrijf:

1. Zorg voor een duidelijk beleid dat medewerkers aanspoort om altijd de kleine lettertjes in contracten te lezen, vooral als iemand een contract retourneert.
2. Handhaaf dit beleid door middel van regelmatige controles.
3. Leg uw medewerkers uit hoe belangrijk het is om alert te zijn op mogelijke wijzigingen. Grote belangen kunnen op het spel staan, zoals deze Russische zaak duidelijk illustreert.
4. Verklein de kans op “ongelukken” verder door niet uw eigen algemene voorwaarden toe te sturen, maar te verwijzen naar een eigen website waarop deze worden gepubliceerd. Dit kan onder bepaalde omstandigheden rechtsgeldig zijn. Zoek goed advies in dit geval.
5. Neem in een contract op dat de kleine lettertjes, als deze meegestuurd worden, niet veranderd zijn. Zo kunt u situaties zoals die van de Russische creditcardmaatschappij mogelijk voorkomen.

Wilt u meer weten? Mail vrijblijvend met Adriaan Buyserd.

Wilt u op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen? Download hier onze eBooks en nieuwsbrieven.